Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pertumbuhan Dan Jualan Kereta Elektrik Masih Di Bawah Jangkaan Di ASEAN

Ya, pertumbuhan jualan untuk kereta elektrik itu ada tetapi tidak mencukupi.

Walaupun pertumbuhan memberangsangkan dalam pasaran utama, jualan kereta elektrik tidak berkembang pada kadar yang sama di peringkat global. China, Eropah dan Amerika Syarikat menyumbang kira-kira dua pertiga daripada keseluruhan pasaran kereta tetapi sekitar 90 peratus daripada jualan kereta elektrik.

Di kebanyakan pasaran lain, kereta elektrik menyumbang kurang daripada 2 peratus daripada keseluruhan jualan, dan dalam ekonomi membangun yang besar seperti Brazil, India, Indonesia, Singapura, Thailand dan juga Malaysia, bahagian masih di bawah 1 peratus tanpa sedikit peningkatan berbanding 2 bulan pada tahun 2022.

Walaupun jualan skuter dan bas elektrik berkembang di beberapa negara ini, harga premium pada kereta elektrik dan kekurangan infrastruktur pengecasan adalah sebab utama untuk pengambilan yang perlahan ini. Di Jepun, jualan kereta elektrik juga hampir tidak meningkat, dengan bahagian pasaran mereka kekal di bawah 1 peratus sejak tiga tahun lalu.

Korea dan Australia menunjukkan kedinamikan terbesar di kalangan pasaran yang lebih kecil. Di Korea, jualan kereta elektrik meningkat lebih daripada dua kali ganda 2021 selepas dua tahun tanpa pertumbuhan, meningkatkan bahagian pasaran mereka kepada 8 peratus.

Jualan kereta elektrik di Australia juga meningkat tiga kali ganda pada 2021, walaupun dari garis dasar yang rendah, menjadikan bahagian pasaran mereka melebihi 2 peratus.

Malaysia dengan pemotongan cukai import ke atas kereta elektrik baru-baru ini menyaksikan permintaan yang melonjak dengan kenderaan elektrik premium dan juga pertengahan. Kejutan terbesar datang dengan Hyundai Kona EV, di mana ia melebihi jualan petrol mereka dan perkara yang sama nampaknya berlaku dengan jualan Porsche Taycan melebehi Porsche Panamera (kedua-duanya adalah kenderaan 4 pintu).

Jadi, adakah 2022 akan menjadi tahun apabila akan berlaku ‘lonjakan’ dalam jualan kereta elektrik? Ya, sudah pasti dan kita sudah melihatnya di Malaysia. Negara-negara lain yang disebutkan di atas sudah bekerja keras dan pantas untuk meningkatkan infrastruktur pengecasan dan pengeluar kereta sedang pesat melancarkan model baharu elektrik sahaja dengan harga yang agak menarik, sangat menarik kerana harganya hampir setara dengan kereta berkuasa petrol mereka tetapi menawarkan lebih banyak ciri kemewahan dan teknologi.

Pada masa ini, di Malaysia, Hyundai IONIQ5 dijual lebih baik daripada model Hyundai lain seperti Sonata dan Elantra dan walaupun harganya dari RM199k hingga RM259k nampaknya kebanyakan pembeli mahukan IONIQ 5 Max yang mahal pada harga RM259,888.

Kemudian terdapat kereta elektrik penuh Mercedes EQA yang berharga RM278,201 yang harganya lebih sedikit daripada Mercedes GLA yang bersaiz sama dengan tempahan melonjak kepada tiga digit.

Volvo dengan SUV elektrik penuh XC40 Recharge terbaharu mereka yang dilancarkan hanya seminggu selepas Mercedes EQA sedang laris sekali, walaupun tiada harga jualan rasmi. Ya, tiada harga rasmi lagi, tetapi kami meneka harga jualan sekitar RM258,000 atau lebih yang meletakkannya hampir dengan XC40 berkuasa petrol.

Kemudian terdapat berita bahawa KIA Motors akan melancarkan kereta elektrik EV6 tahun ini dan dengan kemungkinan harga jualan antara RM148k dan RM188k. Jangan lupakan Nissan Leaf RM188k dan Mini EV RM178k yang sudah dijual sejak sekian lama.

Angka akhir tahun bagi Malaysia mungkin menyaksikan peningkatan 1 hingga 2 peratus.

Previous post

Mitsubishi Triton Ralliart Double-Cab, Mirage Ralliart Dilancarkan Di Thailand

Next post

Produksi Kenderaan Elektrik Bateri Mencapai USD515 Bilion

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *