Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Dilaporkan Akan Membeli Bateri Blade Battery BYD

Terdapat petunjuk kuat bahawa Tesla telah memesan bateri BYD Blade.

Electrek dan beberapa sumber berita lain melaporkan bahawa Tesla telah memasuki perjanjian dengan pengeluar bateri dan EV Cina, BYD, untuk membeli bateri. Ini akan menyaksikan pembuat kereta elektrik Amerika menggunakan Blade Battery yang direka dan dibina oleh orang Cina, walaupun tidak jelas apa aplikasinya. Di China, Tesla telah beralih menggunakan kimia LiFePo dalam sel bateri mereka. Mungkinkah perjanjian BYD hanya untuk kenderaan buatan China, model Tesla khas China atau untuk semua produk Tesla di seluruh dunia?

Walau apa pun, kita semua mesti meluangkan masa untuk mengimbas kembali saat pengasas Tesla, Elon Musk mengetawakan BYD semasa on-air.

Siapa Buat Blade Battery?

Bateri BYD dihasilkan oleh Fudi Battery dan ditawarkan kepada semua pembuat kenderaan melalui anak syarikat BYD yang disebut ‘FinDreams’, yang ditubuhkan pada hari Blade Batteries pertama kali diumumkan lebih dari setahun yang lalu.

BYD Han

Pek Bateri Blade sudah ada dalam kenderaan seperti BYD Han dan Tang sebuah SUV yang baru-baru ini dieksport ke Norway.

BYD Tang

BYD Group sendiri adalah syarikat milik swasta berusia 26 tahun dari China yang membangun dan menjual bateri yang boleh dicas semula, penyelesaian tenaga / mobiliti dan kenderaan.

Apa kelebihan Blade Battery BYD?

Terdapat empat kelebihan utama Blade Battery BYD: bentuk, kimia, harga dan ketahanan.

Nama ‘Blade Batteries’ berasal dari bentuk sel bateri. Reka bentuk bilahnya membolehkan pek bateri lebih padat tenaga.

Kimia litium besi fosfat (LiFePo) Bateri Blade dan bukannya kimia lithium-ion. Ini menjadikannya lebih selamat. Di bawah ujian penembusan paku, Blade Battery tidak terbakar atau mengeluarkan percihan. Suhu permukaannya selepas penembusan antara 30-60 ° C. Tidak semua reka bentuk bateri LiFePo ini selamat, banyak yang akan panas hingga 200-400 ° C semasa penembusan. Bateri lithium-ion ternary tradisional biasanya panas melebihi 500 ° C semasa penembusan dan terbakar tidak terkawal. Inilah sebabnya mengapa begitu banyak Tesla terbakar.

Sebuah kereta Tesla berkuasa elektrik terbakar selepas kemalangan di lebuh raya Swiss A2 di Monte Ceneri berhampiran Bellinzona, Switzerland 10 Mei 2018. Gambar diambil pada 10 Mei 2018. REUTERS / Rescue Media

Kemudian, ada faktor kos. BYD mengatakan bahawa Blade Battery dapat memberikan RMB600 / kWh. Ini berada di bawah jumlah harapan industri agar kenderaan elektrik menjadi lebih murah untuk dihasilkan seperti kenderaan enjin combustion. Harga ini mungkin keterlaluan, tetapi tidak sukar untuk dipercayakan, memandangkan produksi, penyelidikan dan pengembangan teknologi BYD dalaman serta kemampuan warisan LiFePo berbanding bateri ion Lithium.

Akhirnya, ada kelebihan terbesar bagi end-user – jangka hayatnya. BYD mendakwa Blade Battery mereka mampu bertahan 1.2 juta kilometer. Ini satu lagi penokok tambahan kerana tiada maklumat mengenai degradation / masa sel dikongsi. Tetapi jika tepat, itu akan mengakibatkan kenderaan elektrik yang tidak memerlukan penggantian sel! Rata-rata pemilik kereta menggunakan jarak tempuh sekitar 20,000km setiap tahun. Itu akan diterjemahkan kepada penggunaan 60 TAHUN!

Previous post

Lakaran Model Honda CR-V 2022 Muncul Di Media Sosial

Next post

Volkswagen ID.5 GTX Akan Dilancarkan Dengan 295bhp

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *