Berita Auto

Kenapa Proton Saga Tempatan Berkualiti Rendah

Berbanding Proton Saga 1.5I untuk United Kingdom yang dibina berkualiti.

Selama bertahun-tahun pembeli kereta Malaysia telah dikenakan cukai import yang tinggi ke atas kereta, namun kami masih disajikan dengan kereta berkualiti rendah di bilik pameran. Mari kita teliti kenapa?

Bila Proton membuat keputusan untuk memasuki pasaran eksport, mereka menumpukan perhatian mereka ke United Kingdom dan pada tahun 1988 Proton Saga (yang merupakan Lancer Fiore yang di tukar lencana saja) membuat penampilan pertama di Eropah di Ireland dengan harga dari £8,999 (RM51,721) hingga £10,799 (RM62,067). Apabila ia dilancarkan di Malaysia pada Julai 1985, harga Saga dari RM17,575 hingga RM19,005.

Kemudian selepas beberapa pengubahsuaian dan penambahbaikan yang diperlukan untuk memenuhi piawaian jabatan pengangkutan jalan raya British dan pengguna yang membeli kereta, Proton Saga yang telah disemak dan ditambah baik telah dilancarkan dengan bantuan kira-kira 100 pengedar pada Oktober 1988.

Sekarang, apa yang mengejutkan kami apabila kami melawat UK pada tahun berikutnya ialah Proton Saga yang dijual di UK telah dipasang dengan papan pemuka Mitsubishi Lancer Fiore dan lampu pemantul belakang yang asli untuk lulus peraturan keselamatan U.K. Pembeli British juga mendapat bahan tempat duduk yang lebih baik, kemasan, panel pintu, papan pemuka, stereng dan kaca tingkap.

Pada Januari 1991, Proton Saga facelift telah diperkenalkan dengan enjin 12 injap dan peralatan serta kemasan yang lebih baik manakala pembeli Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menerima kemasan, peralatan dan kemasan cat yang berkualiti rendah. Kemudian muncul versi sedan, sedan Iswara dan ia dilencanakan Proton CARES di UK.

Semua ini sambil membayar untuk produk ‘buatan Malaysia’ yang bebas cukai dan dengan ‘status kereta nasional’ dan kami mendapat kereta berkualiti rendah. Pada masa tempahan semakin meningkat dan malah banyak pengedar Proton Edar di Malaysia meletakkan ‘premium’ untuk penghantaran pantas (dari RM2,000 kepada RM3,000 setiap kereta).

Setelah bertahun berlalu, Proton Saga 1.5 Spesifikasi British membuatkan kebanyakan pemilik kelas pertengahan British berpuas hati dengan enjin dan kotak gear Mitsubishi yang boleh dipercayai dan tiada aduan mengenai kualiti pembinaan dan trim kerana sebenarnya ini adalah Mitsubishi Lancer Fiore yang hampir lengkap dengan hanya lencana Proton.

  • Apa sudah jadi dengan ‘mesti ada’ pemindahan teknologi?
  • Apa sudah jadi dengan ‘membangunkan’ piawaian kejuruteraan automotif kami?
  • Apa sudah jadi dengan ‘membina’ kereta Malaysia?
  • Adakah semua ini sudah berubah di Malaysia hari ini?

Amalan menukar lencana ini membawa banyak bisnes kepada Proton tetapi pada masa yang sama, membawa kehilangan pekerjaan besar-besaran kepada jenama kereta lain yang kini tidak dapat bersaing di pasaran yang adil kerana dikenakan cukai import yang lebih tinggi ke atas kereta mereka. Oleh itu, satu syarikat mendapat manfaat manakala beberapa yang lain kalah secara besar-besaran (perkara yang kini sudah menjadi kebiasaan kehari ini).

Kemudian selepas 7-8 tahun beroperasi di United Kingdom, beberapa pengimport kereta Recon Approved Permit  (AP) yang pandai, mula mengimport Proton Saga spesifikasi British ini pulang ke negara asalnya, Malaysia dan mereka dijual sepantas ia dipunggah dari kapal kargo .

Rakyat Malaysia menyukai kualiti dan trim yang lebih baik ini dan sehingga hari ini anda boleh melihat beberapa unit di jalan raya kami dipandu oleh pemilik yang … very happy.

Previous post

Mini Cooper 1275 S Terus Menjadi Ikon Yang Dikagumi

Next post

Sing Kwung Premium Buka Pusat 3S Hyundai Baru Di Melaka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *