Sukan

Mini Cooper 1275 S Terus Menjadi Ikon Yang Dikagumi

Pada tahun 1964, Mini Cooper 1275 S yang pertama telah dibina dan tersedia untuk mendominasi bandar dan jalan raya.

Anda mungkin tidak tahu perkara ini tentang kereta kecil buatan dan reka bentuk British ini – Pada tahun 1959 selepas pelancaran asas Mini 850, pemandu lumba John Cooper yakin bahawa kereta kecil baharu ini akan menjadi kereta lumba yang hebat.

Pencipta dan pereka mini, Alec Issigonis tidak bersetuju dengan Cooper dan dia menyekat rancangan Cooper untuk menghasilkan edisi perlumbaan bersama-sama dengan mini produksi yang lebih laju. Cooper tidak berputus asa dan kita berterima kasih kepadanya kerana itu. Cooper telah melangkahi Issigonis dan mendapat kelulusan daripada bosnya George Harriman untuk membina sekurang-kurangnya 1000 kereta, supaya kereta itu boleh mendapatkan homologasi yang diperlukan.

Kemudian pada tahun 1961 Mini Cooper dengan cepat menjadi legenda, tetapi kapasiti 1 liter itu menyekat kuasa yang ada. Apa yang diperlukan ialah enjin yang lebih besar dan lebih berkuasa untuk menjadikan kereta itu benar-benar berdaya saing dalam sukan permotoran.

Mereka bermula dengan enjin 1,071cc dan menghasilkan 70bhp dan enjin itu mampu revving ke 7,200rpm yang mengagumkan. Kereta ini didatangkan dengan masa pecutan 0-60mph dalam 13 saat.

Seterusnya ialah Cooper S dengan masa pecutan 0-60mph hanya 11.5 saat dan kelajuan tertinggi 98mph yang termasuk stereng tajam dan throttle response dengan pengendalian seperti go-kart untuk 4 orang dewasa.

Kemudian pada 21 Januari 1964, Mini Cooper S memenangi Monte Carlo Rally buat kali pertama. Gandingan Patrick (“Paddy”) Hopkirk dari Ireland Utara dan co-drivernya Henry Liddon membuat kejutan besar, menentang keunggulan pesaing yang jauh lebih berkuasa dalam kereta British kecil mereka itu.

Larian tanpa celanya di atas jalan desa dan laluan gunung, ais dan salji, selekoh tajam dan kecerunan yang curam meletakkan asas bagi pembunuh gergasi underdog untuk mengukuhkan dirinya di hati orang ramai dan sejarah legenda sukan permotoran.

Memang, penguasaan Mini klasik dalam Rali Monte Carlo berterusan sepanjang tahun-tahun berikutnya, rakan sepasukan Hopkirk dari Finland, Timo Mäkinen dan Rauno Aaltonen menambah dua lagi kemenangan keseluruhan yang bermula pada 1965 hingga 1967 kepada koleksi pengeluar Britain ini.

Kejayaan Mini klasik di Monte dipuji sebagai sensasi oleh peminat sukan permotoran di seluruh dunia. Tetapi ini bukanlah satu kejayaan yang datang secara tiba-tiba: kereta kecil yang dibangunkan oleh Alec Issigonis, kemudian Timbalan Pengarah Teknikal di British Motor Corporation, memiliki bakat sukan yang wujud sejak kelahirannya. Orang pertama yang melihat potensi ini ialah John Cooper.

Pereka kereta sukan ini adalah penggerak di sebalik pembinaan versi kereta yang lebih berkuasa. Mini menghasilkan hanya 34hp semasa pelancaran, tetapi pacuan roda hadapan, ringgan, trek lebar dan jarak roda yang agak panjang menjadikannya kereta empat tempat duduk yang sangat tangkas dan membuka jalan untuk menjunam ke litar perlumbaan dan rali.

Dari tahun 1962, Mini Cooper kecil yang klasik dan, kemudian, Mini Cooper S membawa pulang beberapa kemenangan perlumbaan antarabangsa, menjaringkan kemenangan pertama dalam Tulip Rally dengan Pat Moss, adik kepada Stirling Moss, sebagai pengemudi. Dianggarkan bahawa Mini Cooper membawa pulang 153 kemenangan perlumbaan pada tahun 1962 sahaja. Tiada kereta perlumbaan lain telah mengatasi rekod ini sehingga hari ini.

Previous post

Chevrolet Hilang Keyakinan Pelanggan Mereka Di Malaysia

Next post

Kenapa Proton Saga Tempatan Berkualiti Rendah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *