Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Beza BHPetrol Euro4M RON95 Dan RON97 Pada Bahan Tambahan

Ini adalah caranya bagaimana BHPetrol memberi lebih kepada pelanggan dengan petrol Euro4M RON95 dan RON97 mereka.

Bercakap tentang bahan bakar, sukar untuk membezakan antara satu jenama dari yang lain. Kerajaan yang menentukan penarafan RON dan beberapa spesifikasi minimum lain untuk petrol dan diesel yang dijual di Malaysia, jadi sukar untuk menonjol. Namun, jika ada satu hal yang telah kita pelajari selama bertahun-tahun ini, BHPetrol berusaha lebih peka untuk memastikan mereka dapat menambah nilai bagi pelanggan mereka. Anda dapat melihatnya dengan pendekatan mereka terhadap diesel Euro5, mereka sudah menyediakannya di semua stesen mereka di seluruh negara sebelum kerajaan menjadikannya mandatori.

Bagaimana BHPetrol memberikan lebih banyak dengan bahan bakar mereka

Salah satu bidang di mana BHPetrol mempunyai kawalan terhadap kualiti bahan bakar adalah dengan bahan tambahan. Semua penyedia bahan bakar mempunyai “resipi” mereka tersendiri, tetapi BHPetrol telah memutuskan untuk berkomitmen untuk melangkah lebih jauh berbanding jenama lain.

Petrol Infiniti mereka dicampuri dengan bahan tambahan buatan Jerman terbaharu, yang ditambahkan kepada bahan bakarnya dengan nisbah 800 bahagian setiap juta. Kepekatan aditif yang tinggi ini adalah dari mana mereka mendapat penjenamaan ‘Advanced Double Strength’ mereka.

Ini, dalam penyelidikan mereka, menunjukkan bahawa ianya adalah nisbah optimum untuk enjin suntikan langsung moden, yang sensitif terhadap deposit. Ejen Pembersih Deposit dalam bahan tambahan itu memberikan prestasi pencucian yang lebih baik pada enjin suntikan langsung yang lebih baharu ini, yang sering mengalami penumpukan karbon.

Bahan tambahan BHPetrol membantu memaksimumkan perlindungan terhadap coking penyuntik dan menjaga muncung penyuntik itu bersih untuk semburan bahan bakar homogen. Ini mempunyai kesan yang terbukti dalam mengurangkan bahan zarah berbanding dengan petroleum yang tiada campuran.

Formulasi khusus bahan tambahan BHPetrol mempunyai sifat penghambatan kakisan, yang memberikan perlindungan yang luar biasa terhadap kakisan di seluruh sistem penghantaran bahan bakar dan tangki bahan bakar. Ia juga mengurangkan geseran antara piston ring dan dinding silinder, yang meningkatkan kecekapan dan mengurangkan kehausan.

Standard Euro4M Petrol

Bagi bahan bakar petrol mereka, BHPetrol mempunyai dua varian yang tersedia di Malaysia – Infiniti RON 95 Euro4M dan Infiniti Ron97 Euro4M pada Januari 2020.

Seperti yang diamanatkan oleh pemerintah, semua petrol yang dijual di Malaysia harus mematuhi standard Euro4M, yang bermaksud kandungan sulfur di dalamnya mestilah di bawah 50 bahagian setiap juta. Sebelum ini, standard Euro2M membenarkan hingga 500 bahagian setiap juta sulfur. Standard baharu ini menghasilkan pelepasan ekzos yang lebih bersih, tahap asid yang lebih rendah di dalam enjin dan mengurangkan peluang sistem penghantaran bahan bakar untuk tersumbat.

Perlu juga diperhatikan bahawa perbezaan antara RON95 dan RON97 tidak terlalu ketara diantara kebanyakan kenderaan. Rating RON menunjukkan kemampuan bahan bakar menahan mampatan tanpa letupan. Sebilangan besar kereta moden akan mempunyai sensor ketukan yang dapat menyesuaikan enjin dengan pelbagai jenis bahan bakar. Oleh itu, beberapa kenderaan, seperti kereta prestasi dan Mazda moden lebih sesuai dengan bahan bakar dengan rating RON yang tinggi. Apa pun keadaannya, rujuk buku panduan pemilik anda atau petunjuk rating di penutup pengisi bahan bakar kenderaan untuk panduan mengenai bahan bakar mana yang patut digunakan.

Previous post

Pemenang Peraduan Mudah Menang BHPetrol Terima Hadiah Wang Tunai

Next post

Honda CBR150R (2021) Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *