Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Berapa Kita Rugi Setiap Kali Kereta Asing Mengepam RON95

Sila buat laporan kepada KPDNHEP jika anda melihat kereta asing mengepam RON95

Sesiapa yang telah membaca berita secara konsisten akan mengetahui bahawa terdapat peningkatan besar artikel berita mengenai kenderaan berdaftar Singapura (ada kereta berdaftar asing dari negara lain juga, tetapi majoritinya dari Singapura) mengepam RON95, tetapi berapakah kerugiannya?

Tidak lama dahulu, kami melihat berapa banyak wang yang kami hilang setiap kali Singapura menggunakan RON95 (yang disubsidi dan hanya untuk rakyat Malaysia dan kenderaan berdaftar Malaysia) dan bukannya RON97, yang tidak disubsidikan.

Lebih-lebih lagi, dalam artikel itu, yang dipautkan di sini, kami membincangkan dengan tepat berapa banyak wang yang kita hilang apabila seorang warga Singapura mengepam RON95 ke dalam kereta mereka sehingga sen terakhir untuk setiap liter dan setiap kereta, bukannya RON97, yang tidak disubsidi dan sebenarnya dimaksudkan untuk kenderaan berdaftar asing.

Jadi, sekarang pada Mac 2023, RON95 ditetapkan pada RM2.05 seliter iaitu RM3.22 seliter jika ia tidak diberi subsidi. Ini bermakna RON95 disubsidi sebanyak RM1.17 oleh kerajaan jadi dengan kata lain kerajaan memberi subsidi 57 peratus untuk RON95 iaitu jumlah yang agak tinggi.

Oleh itu, jika seorang warga Singapura yang memandu kereta keluarga biasa yang cekap bahan api dengan kapasiti enjin kebiasaan 55 liter dan mereka mengepam RON95 bernilai RM50, yang pada kadar pertukaran semasa hanya SGD15.13, mereka akan menjimatkan RM58.5 atau SGD17.70 , yang tidak kelihatan banyak, sehingga seseorang ambil kira berapa banyak kereta yang melakukan ini.

Bagaimana jika kereta yang sama didaftarkan di Singapura kembali setiap minggu untuk mengisi minyak RON95 kita? Baiklah, andaikan kita kehilangan RM58.5 seminggu? Pada penghujung bulan, itu akan diterjemahkan kepada RM234, setiap kereta.

Sememangnya, kerugian seperti ini agak memudaratkan kita malah mungkin menyebabkan kerajaan mempertimbangkan semula subsidi sama sekali. Itu sesuatu yang kita semua tidak mahu berlaku hanya kerana segelintir rakyat Singapura yang tidak bertanggungjawab, terutama sekali ketika segala-galanya sudah begitu mahal sekarang.

singapore steal ron 95 1.0

Adakah anda sanggup membayar penuh RM3.22 seliter untuk RON95 sekiranya tiba masanya? Jika ini perlu berlaku secara semula jadi dan terbukti tidak mampan atas kerelaan kita sendiri, kita boleh terima, sekurang-kurangnya itu salah kita sendiri sebagai rakyat Malaysia, tetapi jika ini berlaku kerana rakyat Singapura?

Jadi, jika anda melihat sesiapa yang mengepam RON95 yang tidak sepatutnya, sila hubungi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan bantu kami rakyat Malaysia mengekalkan subsidi bahan api kami selagi boleh.

Previous post

Ford Ranger Wildtrak X Baharu Adalah Satu Tangga Bawah Raptor Australia

Next post

Golf GTI Baharu Dilancarkan Dengan Harga RM244,990

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *