Berita Auto

T20 Menikmati 35 Peratus Subsidi Petrol, Lebih Daripada B40 Tahun Lalu

Subsidi petrol Bersasar baharu akan datang tidak lama lagi, kata Timbalan Menteri Kewangan.

The Vibes melaporkan bahawa Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan, menyatakan di Dewan Rakyat, bahawa sebanyak 35 peratus, atau RM17.8 bilion dari keseluruhan RM50.8 bilion subsidi untuk petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG ) tahun lepas dinikmati oleh kumpulan pendapatan T20, lebih daripada kumpulan B40.

Pump-Shell-80-scaled-1

Menurut timbalan menteri, hanya 24 peratus daripada subsidi petrol digunakan oleh kumpulan B40 dengan baki 41 peratus dinikmati oleh kumpulan M40. Datuk Seri Ahmad Maslan berkata inilah sebabnya kerajaan merancang untuk melaksanakan versi subsidi yang disasarkan pada masa hadapan.

Selain itu, timbalan menteri juga menyatakan bahawa subsidi petrol yang disasarkan juga akan membantu menjimatkan lebih banyak wang dan penjimatan daripada ini boleh digunakan untuk tujuan lain yang lebih bermakna. “Jika kita berhenti memberi subsidi (subsidi petrol) ini kepada T20, kita boleh menjimatkan kira-kira RM15 hingga RM17 bilion.” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Datuk Seri Ahmad Maslan juga menyebut bahawa dengan inisiatif lain, kerajaan boleh membantu rakyat dengan pengurusan 26 kementerian. Kenyataan ini merupakan respon kepada Datuk Ahmad Amzad Mohamed apabila beliau bertanya sama ada kerajaan bercadang untuk memperkenalkan subsidi bersasar untuk petrol, antara inisiatif lain.

Selain itu, Timbalan Menteri Kewangan juga mendedahkan bahawa secara keseluruhannya, kerajaan telah membelanjakan RM66.3 bilion tahun lepas dalam subsidi berasaskan penggunaan dengan subsidi lain termasuk barangan diantaranya seperti minyak masak, ayam dan telur, dan tarif elektrik.

Datuk Seri Ahmad Maslan juga berkata walaupun pengeluaran subsidi petrol telah membantu mengurangkan kesan kenaikan kos sara hidup, pelaksanaannya juga telah menyebabkan ketirisan dan satu contoh ialah penyeludupan diesel, dengan menyatakan perbezaan besar dalam nilai pasaran dan subsidi, menjadikan barangan itu sangat dicari.

Petrol-stations-might-close-down-2.0

Beliau menambah bahawa kerajaan sedang mengkaji kemungkinan melaksanakan subsidi yang disasarkan serta mengenal pasti mekanismenya dan jika dilaksanakan dengan betul, saya fikir ini mungkin banyak membantu. “Pelaksanaannya masih akan memberi manfaat kepada sebahagian besar rakyat Malaysia, tanpa sebarang implikasi besar kepada kos sara hidup.” Dia berkata.

Jelas sekali, kita tidak akan berpura-pura mengetahui situasi setiap individu dalam kumpulan B40 dan T20 tetapi ia adalah selamat untuk mengatakan bahawa kumpulan T20 sebenarnya tidak memerlukan sebarang subsidi petrol manakala kumpulan B40 akan mendapat manfaat yang besar daripadanya jadi, cadangan subsidi petrol bersasar baharu ini adalah terbaik. Bagaimana dengan awak? Setuju?

Maklumat dan cerita terima kasih kepada Vibes dan artikel mereka dipautkan di sini.

Previous post

MITI Sasar Melancarkan 3100 Pengecas Pada 2023, Tetapi Mananya?

Next post

Kia Sorento 2023 Dilancarkan Secara Rasmi Dengan Harga RM209,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *