Bisnes

Walaupun Kekurangan Cip Q2 Daimler Masih Mencatatka Pendapatan Yang Baik

Oleh kerana masalah cip itu melanda pembuatan kereta di seluruh dunia, pendapatan Daimler tetap kukuh.

Daimler Group terus mendapat penjualan yang baik di seluruh dunia, walaupun dengan pandemik yang masih berleluasa dan kekurangan cip komputer yang melanda pengeluar kereta seluruh dunia.

Reuters baru saja melaporkan bahawa Daimler melapurkan jualan yang kuat dan harga yang kukuh untuk kenderaan mereka meningkatkan pendapatan suku kedua.

Pendapatan sebelum faedah dan cukai adalah €5.19 bilion (US$6.14 bilion) dalam tempoh tiga bulan , menurut syarikat itu pada Khamis dalam satu kenyataan. Pada suku kedua tahun lalu, syarikat itu melaporkan kerugian sebanyak €1,68 bilion.

Pendapatan disesuaikan untuk suku terakhir adalah €5.4 bilion(US$6.42 bilion).

EQS adalah salun mewah elektrik pertama dari Mercedes-EQ. Dengan lkenderaan ini, Mercedes-EQ mentakrifkan semula segmen kenderaan.

Kekuatan penghargaan kereta mewah Mercedes-Benz mengatasi jumlah pengeluaran yang lebih rendah kerana kekurangan cip global, yang menghadkan pengeluaran kilang. Kekurangan cip menyebabkan syarikat memprioritasikan kenderaan yang lebih besar yang lebih menguntungkan daripada yang lebih kecil, yang lebih terdedah kepada gangguan pengeluaran.

“We continue to deliver a strong financial performance in all divisions despite the ongoing low availability of semiconductors, which negatively impacted our production and sales in the second quarter,” CEO Ola Kallenius said in the statement.

“Kami terus memberikan prestasi kewangan yang kuat di semua bahagian walaupun ketersediaan semikonduktor yang rendah, yang memberi kesan negatif terhadap pengeluaran dan penjualan kami pada suku kedua,” jelas CEO Ola Kallenius.

Pada April, pembuat kenderaan itu meramalkan bahawa unit Mercedes-Benz utamanya akan lebih menguntungkan daripada tahun-tahun sebelumnya, berkat permintaan untuk kereta dan trak yang semakin meningkat di tengah-tengah pendemik global ini.

Pembuat kenderaan mewah terbesar di dunia menjangkakan pulangan jualan tahunan 12.8 peratus untuk bahagian kereta dan vannya.

Perniagaan kereta Mercedesnya tidak mencapai margin dua digit setiap tahun berikutan penjualan Chrysler 2007 oleh Daimler.

Mac 2021 menyaksikan jumlah pelanggan tertinggi kembali ke pasar dan membeli kenderaan baru dalam sepuluh tahun terakhir, menandakan kesungguhan mereka untuk membantu industri automotif pulih dari wabak Coronavirus.

Setahun selepas krisis terburuk industri automotif dalam beberapa dekad, perniagaan untuk pembuat kereta premium Jerman telah kembali ke tahap rekod, didorong oleh permintaan panas di pasaran terbesar mereka, China.

Untuk mengembalikan pendapatan terdahulu amat penting untuk membiayai pelaburan dalam pembangunan elektrik dan perisian kerana industri ini menggunakan kenderaan berkuasa bateri yang lebih maju dari segi teknologi.

Mercedes tahun ini meningkatkan pengeluaran kereta elektriknya dengan sedan EQS baharu, waris tenaga bateri S-Class utamanya, ketika pembuat kereta tradisional memperluaskan serangan mereka terhadap Tesla.

Daimler akan membina lapan kereta elektrik penuh di Eropah, A.S. dan China tahun depan. Daimler sedang bersiap untuk melepaskan bahagian besar traknya akhir tahun ini.

Syarikat itu mengharapkan langkah itu dapat membantu mengatasi tren teknologi yang berbeza dalam industri kenderaan penumpang dan kenderaan komersial. Keputusan suku tahunan penuh akan dikeluarkan pada 21 Julai.

Previous post

McLaren Dapat Pembiayaan "Yang Amat Diperlukan" Sebanyak USD758 Juta Dari Saudi

Next post

Janji Polo Baharu Tak Menjadi Tapi Mungkin Crossover Taigun Buatan India Sebaliknya Dari Volkswagen Passenger Cars Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *