Cerita AutoSukan

McLaren Dapat Pembiayaan “Yang Amat Diperlukan” Sebanyak USD758 Juta Dari Saudi

Ya, walaupun penjualannya meningkat, McLaren memerlukan peningkatan wang dari Timur Tengah.

Setelah bertahun-tahun dan begitu banyak kejayaan dalam sukan permotoran dan pelanggan, Kumpulan McLaren masih memerlukan suntikan wang tunai? Walaupun selepas McLaren Automotive mengakhiri hujung minggu yang berjaya di 2021 Goodwood Festival of Speed dengan kemenangan sensasi untuk 720S GT3X di Final Timed Shootout?

Reuters baru saja melaporkan bahawa McLaren Group mengumumkan pelaburan ekuiti 550 juta pound (USD758 juta), dengan sebahagian besarnya berasal dari Dana Pelaburan Awam Arab Saudi (PIF) dan firma pelaburan global Ares Management.

McLaren 720S GT3X adalah hasil dari McLaren Customer Racing merobek buku peraturan motorsport dan membuat senjata trek 720S yang pasti.

McLaren Group merangkumi pembuat supercar Britain dan juga McLaren Racing, yang bertanding di Formula One dan IndyCar di Amerika Syarikat dan juga memasuki siri elektrik off-road Extreme E tahun depan.

PIF dan Ares menyediakan 400 juta modal baru, dalam bentuk saham pilihan dan waran ekuiti, kata McLaren pada hari Jumaat.

Selebihnya akan datang dari pemegang saham yang ada sebagai saham keutamaan yang boleh ditukar, yang memungkinkan pembayaran balik pinjaman yang diterima pada Jun tahun lalu dari Bank Negara Bahrain.

Dana pelaburan kerajaan Bahrain Mumtalakat adalah pemegang saham majoriti McLaren dengan kepentingan 62.55 peratus, menurut laman webnya.

“Mengikuti pelaburan strategik ke dalam Racing yang kami dapat tahun lalu, peningkatan ekuiti yang berjaya ini adalah elemen utama strategi kewangan komprehensif kami untuk menyokong rancangan pertumbuhan lestari Kumpulan,” kata ketua eksekutif McLaren Group, Paul Walsh.

“Dengan asas-asas yang kuat sekarang, kami berada dalam posisi yang baik untuk mencapai cita-cita sebagai supercar mewah global dan perniagaan sukan permotoran elit, dengan Automotif sebagai pemacu keuntungan utama McLaren.” Walsh berkata.

Mac 2021 menyaksikan jumlah pelanggan tertinggi kembali ke pasaran dan membeli kenderaan baharu dalam sepuluh tahun terakhir, menandakan kesungguhan mereka untuk membantu industri automotif pulih dari wabak Coronavirus.

McLaren mempunyai suntikan ekuiti 300 juta pound dari pemegang saham yang ada pada Mac 2020 dan April lalu menyelesaikan perjanjian penjualan dan sewa beli 170 juta pound di ibu pejabatnya di Woking, England.

Kumpulan pelaburan yang berpangkalan di A.S. MSP Sports Capital juga memperoleh kepentingan minoriti dalam McLaren Racing Disember lalu dalam perjanjian yang membawa £ 185 juta dan mengurangkan tekanan pandemik COVID-19.

Pendapatan automotif pada suku pertama tahun ini adalah 171 juta pound, meningkat 145 peratus pada tempoh yang sama dengan tahun berwabak 2020.

PIF terlibat dalam cadangan pengambilalihan pasukan bola sepak Liga Perdana Inggeris, Newcastle United oleh konsortium yang disokong Arab Saudi tahun lalu.

Kesepakatan itu akhirnya tidak menjadi setelah ditunda oleh ujian pemilik dan pengarah Liga Perdana.

Previous post

Range Rover Evoque L Dilancarkan Di China

Next post

Walaupun Kekurangan Cip Q2 Daimler Masih Mencatatka Pendapatan Yang Baik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *