Cerita Auto

Honda Akan Membersarakan Odyssey, Legend Dan Clarity

Honda Motor Co menamatkan pengeluaran Odyssey dan model lain.

Sekarang anda mungkin menyedari bahawa industri kereta sedang melalui peralihan “sekali dalam satu abad”. Bukan sahaja pembuat kenderaan bergerak untuk menggerakkan sebahagian besar rangkaian produk mereka, tetapi mereka juga harus menangani gangguan bekalan dari pandemik dan kekurangan semikonduktor global. Pada masa-masa sebegini, adalah masuk akal untuk beberapa pemotongan kos dan rasionalisasi berlaku. Dan mangsa rasionalisasi ini adalah 3 model Honda dan 1 kilang Honda di Jepun … setakat ini.

Jiji Press melaporkan bahawa Honda Motor Co. akan menutup kilang Sayama mereka di Wilayah Saitama tahun ini. Dengan penutupan kilang ini tiba penghujung pengeluaran 3 kenderaan besar dari Honda. Ini termasuk Odyssey – MPV terkenal yang ditawarkan di Malaysia, Legend – sedan utama Honda selama beberapa dekad, dan Clarity – sebuah sedan besar bahan bakar eksperimen.

Akhir Hayat Odyssey

The Odyssey adalah nama yang tidak asing bagi ramai rakyat Malaysia, peminat Honda atau tidak. Itu adalah jawapan kepada Toyota Estima dan semakin popular pada tahun 2000-an. Tidak seperti Toyota MPV, Odyssey dibina di atas tulang sedan, Accord. Ia memperdagangkan beberapa kepraktian penggerak penumpang yang murni untuk dinamis berkelajuan tinggi yang lebih baik dan penampilan yang lebih sporty. Seiring berjalannya waktu, Odyssey berubah menjadi lebih tinggi dan praktikal tetapi juga lebih mewah dan dilengkapi dengan ciri lebih baik. Kami sebenarnya berpeluang memandu Odyssey beberapa kali dan kami sangat menyukai keselesaan dan dinamis yang ditawarkannya. Ya ia agak mahal, tapi ia akan menjadi kenderaan yang kita akan rindu. Kali terakhir ia dikemas kini sebenarnya baru tahun lalu, dan itu hanyalah facelift kecil yang tidak pernah sampai ke negara kita.

Jalan Mati Legend

Honda Legend adalah salah satu model Honda ultra-mewah pertama. Legend generasi pertama sebahagian besarnya tidak diendahkan. Model generasi ke-2 nampaknya dipasang di Malaysia dalam masa yang singkat. Sedan ini dikuasakan oleh enjin V6 3.2 liter besar dan dikemas dengan banyak teknologi dan peralatan canggih. Beberapa teknologi NSX bahkan melimpah ke Legend generasi ke-2

Dengan model generasi ke-3, ke-4 dan ke-5, rakyat Malaysia berhenti memperhatikannya. Pada masa itu, Honda Malaysia telah buka kedai dan membawa lebih banyak nilai untuk model Accord. Displacement Legend yang besar selalu menjadi penghalang kejayaannya di sini dan bahagiannya tidak begitu mudah dicari. Honda Legend terbaharu sebenarnya adalah kereta pertama yang menawarkan pemanduan kendiri Tahap 3, jadi agak mengejutkan mereka bersarakan kereta ini secepat ini.

Kekurangan Clarity

Honda Clarity pertama kali membuat debut di AS pada tahun 2008. Ketika itu, kereta elektrik masih dilihat sebagai gimik, kerana tidak ada rangkaian pengecasan pantas yang sebenar. Ideanya adalah untuk memberi kenderaan manfaat pelepasan sifar kenderaan elektrik dan kadar pengisian bahan bakar mobil bahan bakar fosil dengan memasangnya dengan sel bahan bakar hidrogen. Bahan bakar hidrogen yang disimpan di dalam kereta akan digunakan untuk menjana elektrik untuk menggerakkan motor elektrik, menerkam kereta ke depan.

Sama seperti hibrid, Honda sebenarnya mengalahkan Toyota kepada teknologi ini. Mendahului Prius adalah Insight. Mendahului Mirai adalah Clarity. Clarity generasi ke-2 (yang sebenarnya kami lalui di Jepun, pada tahun 2017) hadir dengan 3 pilihan bahan bakar. Masih ada pilihan sel bahan bakar hidrogen, tetapi sekarang mereka menambahkan hibrid plug-in (PHEV) dengan versi awal sistem i-MMD yang terdapat di City RS semasa. Terdapat juga Clarity versi elektrik.

Previous post

Sedan Honda Civic Baharu Sudah Masuk Bilik Pameran Pengedar AS

Next post

Zoom-Zoom 2030: Mazda Akan Mengelektrifikasikan Kesemua Model Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *