BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Zoom-Zoom 2030: Mazda Akan Mengelektrifikasikan Kesemua Model Mereka

Mazda sedang berusaha untuk mengelektrikan kesemua produk mereka menjelang 2030 dan bukan itu saja.

Dalam kenyataan rasmi mereka, Mazda telah membuat dasar teknologi dan pengembangan produk baharu menjelang tahun 2030. Sejak tahun 2007, Mazda mengusahakan teknologi Skyactiv untuk menjadikan rangkaian produknya lebih hijau. Mereka telah menunjukkan pada masa lalu bahawa mereka mengharapkan rangkaian kereta mereka akan dijana elektrik pada tahun 2030. Hari ini, pengumuman itu ditambahkan lagi kerana Mazda mengesahkan beberapa perkara.

Pertama

Mazda hadir dengan penyelesaian produk SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture, yang bermaksud pelbagai blok bangunan untuk rangkaian kenderaan masa depan yang lebih besar.

Kita boleh mengharapkan seni bina Skyactiv EV Scalable yang berdedikasi untuk debut pada tahun 2025, yang membolehkan Mazda membina EV yang lebih kecil atau lebih besar dengan lebih mudah.

Mereka juga telah mengesahkan bahawa model yang lebih besar akan menggunakan enjin dan kotak gear yang dipasang secara membujur dan enjin straight-six, sementara model yang kompak akan ditawarkan dengan enjin yang dipasang melintang.

Ini, dan pengembangan lebih lanjut enjin Skyactiv-X akan membentuk Mazda SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture yang baharu.

Ini adalah satu lonjakan ke hadapan yang besar. Dalam 10 tahun terakhir, Mazda pada dasarnya hanya bergantung pada enjin 4 silinder yang dipasang melintang dan transmisi 6-kelajuan.

Dengan perkembangan hanya akan datang dalam beberapa tahun terakhir.

Kedua

Mazda berkomitmen bahawa pada tahun 2025, seperempat dari penjualan keretanya akan terdiri daripada kenderaan elektrik.

Bukan hanya itu, tetapi julat pembakaran bahan bakar fosilnya yang lain akan mendapat manfaat daripada elektrik. Antara tahun 2022 dan 2025, syarikat akan mengeluarkan 5 model hibrid, 5 model PHEV dan 3 model EV.

Ketiga

Mazda akan meningkatkan keselamatan dengan memperkenalkan penyelesaian pemanduan autonomi “human-centric”. Mereka memanggil ini Mazda Co-Pilot.

Mazda Co-Pilot versi 1.0 akan diperkenalkan pada tahun 2022 pada Produk Besar mereka.

Oleh itu, anda mungkin boleh menjangkakannya pada pengganti Mazda 6 dan CX-5. Mazda Co-Pilot memantau keadaan pemandu setiap masa dan jika dia tidak berupaya, kereta akan, secara automatik memandu sendiri ke kawasan yang selamat dan membuat panggilan kecemasan.

Keempat

Mazda akan meletakkan asas untuk generasi kenderaan yang lebih terhubung yang dapat menyokong kemas kini Mobility sebagai Service dan Over the Air.

Mereka telah membuat perjanjian ini dengan 5 syarikat kereta Jepun yang lain.

Akhir sekali

Mazda akan dipandu oleh dasar berkecuali karbon dan CASE (Connected Autonomous Shared Electrified) dalam membuat pembangunan yang berpusatkan manusia.

Siaran media penuh Mazda di sini.

Previous post

Honda Akan Membersarakan Odyssey, Legend Dan Clarity

Next post

Volvo Mengeluarkan Pelaburan USD 118 Juta Ke Dalam Kilang Carolina Selatan Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *