Berita Auto

Subaru Impreza 22B STi Dijual Dengan Harga RM1.3 Juta

STi 22B dengan 25k batu ini baru saja dijual dengan harga jualan yang agak gila.

Dalam dunia Subaru, Impreza WRX STi boleh dikatakan model paling ikonik dalam sejarahnya. Dan di antara semua variasi yang tak terkira banyaknya sejak dilancarkan bertahun-tahun yang lalu, hanya beberapa variasi yang dihormati seperti GC8E 22B STi.

Oleh itu, pasti ada peminat Impreza yang agak kaya untuk mengeluarkan USD312.555 (sekitar RM1.28 juta) untuk contoh tertentu yang dilihat di sini.

Baru-baru ini dilelong oleh laman lelong kereta Amerika, Bring a Trailer, tukul itu jatuh untuk STi 22B 1998 ini (dengan 40k km sahaja) pada hari Isnin dengan harga yang lebih tinggi daripada kereta rali Subaru WRC97, legenda rali Colin McRae yang dijual pada 2017.

Lebih hebat lagi, angka yang memukau ini bahkan bukan harga rekod untuk 22B STi. Ini kerana satu contoh dengan hanya 271 batu pada odometernya yang masih ori yang dijual tahun lalu dengan harga yang lebih tinggi iaitu USD370,000 (iaitu sekitar RM1.52 juta).

Walaupun harga gila untuk Subaru ini ada kaitannya dengan nilai-nilai kereta JDM 90-an yang semakin meningkat secara umum, kejarangan kereta rali jalan raya yang terhad ini baharu saja menaikkan nilainya ke tahap stratosfera. Ini dibuktikan dengan banyak contoh STB 22B terpakai yang secara konsisten bertukar tangan dengan harga lebih dari USD100,000 (RM410,000).

Apa yang menjadikan STi 22B terbaharu ini dijual jauh lebih berharga daripada biasa walaupun bukan hanya keadaannya yang sangat rapi, kerana ia sebenarnya mempunyai perkara lain. Ini adalah hakikat bahawa ia telah diimport ke Amerika Syarikat melalui pengecualian ‘show or display’, yang pada dasarnya menjadikan contoh 1998 ini sah untuk dimiliki di AS walaupun kereta itu sendiri belum federally-mandated 25 tahun lagi.

STB 22B varian terhad ini ditugaskan oleh Subaru dari Jepun untuk memperingati ulang tahun ke-40 pembuat kereta dan gelaran ketiga WRC berturut-turut. Hanya 400 unit coupe widebody ini pernah dihasilkan untuk pasaran domestik Jepun dari antara bulan Mac dan November 1998, dengan semuanya habis dijual dalam 48 jam selepas pesanan dibuka.

Membezakan model peringatan ini dari kereta standard di bawah kulit adalah empat-pot turbocharged 2.2 liter yang lebih besar dan uprated (yang masih boleh menghasilkan “276” hp), penggantungan Bilstein semua brek bulat dan lebih besar dengan kaliper berwarna merah yang diletakkan di dalam tayar aloi BBS 17 inci emas. Perbezaan yang terdapat pada World Rally Blue ini adalah flared arches (diambil dari kereta rali WRC), bumper depan yang diilhamkan oleh WRC, bonet aluminium berventilasi yang dipesan khas dengan scoop yang diperbesar dan rear wing yang boleh disesuaikan yang unik.

Artikel Joshua Chin

Previous post

Mercedes S-Class Menang Anugerah Kereta Mewah Dunia 2021

Next post

Yamaha Ego Avantiz Versi 2021 Dilancarkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *