Berita Auto

Edisi Khas WRX STI TYPE RA-R Hanya Terhad Kepada 500 Unit

Subaru dan bahagian STInya hari ini mengeluarkan WRX STI TYPE RA-R, model edisi terhad khas dengan hanya 500 unit dan hanya boleh didapati di Pasaran Domestik Jepun sahaja.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

TYPE RA-R yang berdasarkan WRX STI ini, adalah model lengkap untuk memperingati ulang tahun ke-30  penubuhan STI pada tahun 1988. Dibangunkan di bawah konsep “ringan”, “kelajuan” dan “kenikmatan”, TYPE RA-R mengejar “Pecut, Beluk dan Berhenti”, persembahan asas sebuah kereta.

Dengan menggunakan bahagian ringan bahkan mengambil beberapa bahagian dari model asas, TYPE RA-R berjaya mengurangkan 30 kg berbanding dengan model lengkap sebelumnya “S208” dan “S207”, dan juga 10kg lebih ringan daripada model asas WRX STI.

Digabungkan dengan badan yang lebih ringan adalah enjin EJ20 Balanced BOXER, yang juga telah digunakan untuk S208, memberikan keluaran tertinggi di antara semua model lengkap STI.

Dengan nisbah kuasa ke berat melebihi S208, Type RA-R membawa “kelajuan” dan “kenikmatan” pada model STI yang paling tinggi yang pernah dibawa.

Peningkatan unit kuasa yang diterima oleh TYPE RA-R bukan hanya enjin EJ20 Balanced BOXER yang menyampaikan 329PS. Keistimewaan prestasi dengan ketegaran tinggi membolehkan intercooler berfungsi pada kecekapan penyejukan maksimum.

Sistem ekzos prestasi dengan tekanan belakang menurun juga menyumbang kepada output enjin yang lebih tinggi dan tindak balas  pemecutan yang lebih langsung. Dengan peningkatan ini, enjin TYPE RA-R berjalan lancar dan nota ekzosnya menimbulkan prestasi tinggi kereta.

TYPE RA-R ini mesti dipesan di peruncit Subaru menjelang 17 Disember 2018, dan jualan terhad kepada 500 unit.

 

Previous post

Jualan Groupe PSA Worldwide Naik 38.1% Separuh Pertama 2018

Next post

Pertandingan Servis Selepas Jualan Proton 2018 Cungkil Bakat Kakitangan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *