Bisnes

Pemilik Proton X70 Bimbang Kehilangan Jaminannya Dengan Servis Tertunda

Apabila mereka tidak dapat servis X70 mereka mengikut masanya kerana kekurangan alat-ganti servis.

Beberapa bulan kebelakangan ini terdapat banyak keluhan dari pemilik Proton X70 di media sosial yang menyebabkan SUV mereka sangkut di outlet servis Proton kerana kekurangan alat ganti. Kenderaan dengan kemalangan fender bender dan kemalangan yang lebih serius telah terdampar di seluruh negara tanpa alat ganti yang tersedia dan pemilik terpaksa menggunakan media sosial untuk mencari jawapan atau keputusan.

Waranti-Proton-X70-X70-front-right-pool-2.0

Proton agak lambat menjawab keluhan mereka kerana beberapa sebab.

BHP_Euro5 Diesel_2021

Pertama, kita ada Covid-19 yang melanda dunia pada awal tahun lalu dan meletakkan banyak kilang di China dalam lockdown. Ya, Proton X70 dibuat di China dan ianya adalah SUV Geely BoYue yang baharu jadi sudah tentu semua alatannya dibuat di China. Kemudian ada pelancaran Proton X70 yang dipasang tempatan pada akhir 2019. Versi ini juga mempunyai sebahagian besar alatannya yang berasal dari China dan oleh itu X70 yang rosak kemalangan terpaksa menunggu kilang di China memulakan semula operasi mereka.

Waranti-Proton-X70-X70-front-left-rolling-3.0

Kemudian baru-baru ini terdapat kekurangan alat-ganti servis, seperti penapis minyak dan penapis udara yang bermaksud perkhidmatan berjadual tidak dapat dipenuhi dan pemilik X70 bimbang mereka akan kehilangan jaminan mereka.

Jurucakap Proton telah mengesahkan kepada kami bahawa tidak akan ada kehilangan jaminan sekiranya Proton X70 dan juga pemilik X50 dapat menunjukkan bahawa mereka telah membuat janji temu perkhidmatan dan ia ditunda oleh pusat servis (SA) kerana kekurangan alat ganti.

Walau bagaimanapun, lambat untuk servis juga boleh merosakkan bahagian enjin kenderaan dalam jangka masa panjang jika tidak diselesaikan tepat pada waktunya, terutama dengan Proton X50 dan enjin 3 silinder turbocharged yang telah berkongsi teknologi dengan Volvo Cars.

Apabila mereka akhirnya buka semula, kilang-kilang ini harus menunggu talian penghantaran mula bergerak dan ini mengambil masa. Dengan lebih dari 31,000 unit X70 telah sudah dijual dan dikirimkan kepada pelanggan dalam waktu yang singkat, Proton dan peniaga mereka tidak bersedia untuk begitu banyak pelanggan baharu dan mereka tidak dapat memenuhi permintaan dan juga jumlah kemalangan fender bender yang tinggi.

Lebih banyak alat-ganti perlu ditempah dan lebih banyak juruteknik perkhidmatan diperlukan untuk menjaga pelanggan. Selain itu, banyak peniaga Proton yang lama yang tidak pernah melihat untuk meningkatan standard perkhidmatan mereka membiarkan pelanggan menunggu dan tidak menjelaskan dengan betul kepada mereka apa yang sedang berlaku.

Pada tahun 2020 sahaja, Proton menjual lebih 110,000 kenderaan dan peniaga dan after-sales mereka tidak bersedia untuk ini. Geely memperoleh 49.9 peratus Proton dari DRB-HICOM yang memiliki 100 peratus Proton pada tahun 2017. X70 adalah produk pertama perkongsian Geely-Proton dan sekarang kami ada X50 Crossover yang popular yang mempunyai lebih daripada 32,000 tempahan setakat ini.

Bolehkah Proton mengatasi peningkatan populariti ini?

Bolehkah after-sales Proton memperbaiki diri lebih laju daripada kemarahan yang semakin meningkat dari pemilik yang kecewa di media sosial?

Adakah Geely akan menghadapi cabaran dan menyediakan gudang alat ganti yang sesuai untuk X50 dan X70 untuk mengelakkan pengulangan ini?

Adakah rakyat Malaysia kelas menengah dan rendah dapat memandu kereta dengan harga yang berpatutan tanpa masalah after-sales dan kegagalan teknologi kabin?

Ini adalah beberapa persoalan yang perlu dijawap dan sementara itu terdapat beberapa halaman peminat Proton X70 dan X50 Facebook yang meluahkan rasa tidak puas hati yang semakin meningkat di kalangan pemiliknya.

Previous post

Maserati Bora Pertama Kali Muncul 50 Tahun Lalu

Next post

Honda HR-V Baharu (Vezel) Muncul Dalam Warna Hitam Di Pusat Beli-Belah Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *