Penyelenggaraan

Pemilik Proton X70 Mengadu Tidak Ada Alat Ganti Selama 2 Bulan

Proton X70 di Malaysia sejak akhir tahun 2018. Selama lebih kurang setahun, ia diimport sepenuhnya dari China, dan dibina oleh Geely Auto di sana. Pada dasarnya itu adalah Geely Boyue yang sama yang telah tersedia di pasaran China selama bertahun-tahun, tetapi dengan penukaran pancuan kanan, pengubahsuaian pada gril, unit infotainment dan lencana untuk membuatnya sesuai untuk dijual di Malaysia dengan jenama Proton. Pada masa itu, Proton menjual banyak model X70 ini di Malaysia dan sementara kenderaan itu lebih baik daripada yang lain dalam segmen ini, kami sering mendapat aduan mengenai ketersediaan alat ganti. Ini sudah difahami, kerana Proton tidak mempunyai pengalaman sebenar dengan mengimport kenderaan dari China, dan rangkaian peniaga mereka mungkin juga pada awalnya tidak dilengkapi untuk mengendalikan sistem alat ganti Geely. Itu adalah masalah awalan, yang sudah memang diagak.

Setahun kemudian, Proton melancarkan versi X70 buatan mereka sendiri. Itu adalah model facelift, dan diperbaharui secara menyeluruh, tetapi sebahagian besar reka bentuknya tidak berubah. Pada masa ini, Proton seharusnya sudah dapat menangani cara Geely berurusan dengan alat ganti dan seharusnya tidak ada alasan untuk menunggu lebih dari seminggu untuk barang ganti sampai.

Proton X70 CKD_2020

Namun, baru-baru ini kami menemui aduan pelanggan yang serupa. Kali ini tidak ditujukan kepada kami seperti sebelumnya, tetapi kami tetap memeriksanya. Pemilik Proton X70 ini mengalami kemalangan dan memutuskan untuk mendapatkan insuransnya untuk membayar pembaikan tersebut. Menurutnya, syarikat insurans telah melakukan pembaikan, tetapi setelah 2 bulan, bengkel masih menunggu alat ganti untuk melaksanakan pembaikan tersebut.

Pemiliknya mengatakan kerosakan itu tidaklah teruk sangat, dan pada dasarnya gambar di bawah ini kelihatan seperti kereta dengan bahagian yang rosak dikeluarkan. Agar adil, walaupun kerosakan tidak terlalu parah, ia kelihatan seperti banyak bahagian yang perlu diganti. Bahagian luar kereta sekarang bukan straight-forward macam dulu. Dalam reka bentuk yang lebih lama, anda mempunyai satu bahagian untuk bumper, satu untuk gril, lencana, spatbor, dan lampu. Zaman sekarang, terdapat banyak kepingan plastik, sensor, pelbagai gril, lampu kabus, dan banyak lagi. Pengilang yang berbeza mengendalikan inventori secara berbeza. Sebilangan mungkin menganggap fasia depan sebagai item inventori tunggal, jadi jika bumper anda pecah, anda harus tukar keseluruhan gril, bumper dan banyak lagi. Ada yang mungkin memisahkan kepingan ini, yang menimbulkan masalah tersendiri. Apa yang berlaku jika satu bahagian kehabisan stok? Untuk menjimatkan penghantaran, mereka mungkin menunggu sehingga semua bahagian yang diperlukan untuk pembaikan masuk sebelum menghantarnya sekaligus. Kami tertanya adakah itu yang berlaku di sini.

Kami mencari lebih banyak maklumat dalam talian dan mendapati ia disiarkan di laman Facebook seperti “Geng Kaki Kereta” dan juga dikongsi di forum Lowyat. Walau bagaimanapun, posting itu telah ditarik balik. Kami menghubungi Proton, dam mereka mengatakan bahawa pasukan hubungan pelanggan mereka sedang menguruskan masalah itu, tetapi mereka tidak memberitahu kami sama ada, ada apa-apa tindakan lanjutan.

Subash dan rakannya cuba buat tinjauan bijaksana berjenaka 360 Proton X70 tahun lalu, membincangkan beberapa pembinaan kereta itu:

Ini pula teks asal yang diposkan oleh Mohamad Nur Sufi, dengan nombor telefonnya telah kami tapis.

Pos Original (Bahasa Malaysia)

Ada plan nak beli Proton X70? Pertimbangkan baik2 dulu. Ambil pedoman dpd post gua ni. Cerita nya aku buat Own Damage Insurance Claim sbb ada minor mishap yg buat kan kereta tu kena masuk bengkel.

Dah 2 bulan kereta dekat bengkel, barai tp xda progress sebab apa? Spare parts tak sampai2. Katanya masalah dekat sistem dekat HQ Shah Alam. Semestinya bukan masalah owner kan isu spare part tu betul tak? Pandai jual kena pandai repair lah kan? Ke Proton Cars pandai publish sales report je tp tak pandai improve aftersales?

You are banking on the new models to push sales up but your after sales services are utterly dissapointing. I don’t go public if I have not already tried any other means. The fact that this goes public meant I’ve exhausted all other options. (Termasuk personal message Li Chunrong, CEO Proton) 

Bawa duit pergi ke kedai,
Spare parts aku bila nak sampai?

Proton Cars kasi jawab pantun. Thank you.

*dalam gambar kereta yg dah dibaraikan menunggu spare parts nak dimasukkan. Tak teruk mana pun sebenarnya tp haram tak sampai2 spare parts nya sampai ke sudah


Previous post

MITI Lulus 9 Pemegang AP Baharu Jun Lalu

Next post

Yamaha MT-25 Kini di Malaysia - RM21,500

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *