Kemalangan / Rosak / Recall

SUV Proton X70 Berlanggar Dengan Lori

Adakah ‘lori’ ini kena hentam dengan Proton X70?

Seminggu yang lalu terdapat berita yang beredar di media sosial mengenai kemalangan buruk ini antara sebuah Proton X70 SUV dan sebuah trak besar di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) berhampiran jalan keluar Sungai Buloh.

Nampak macam Proton itu melanggar belakang lori bergerak di lebuh raya.

Berdasarkan gambar, kita boleh dengan selamat menyimpulkan bahawa kemalangan itu adalah jenis berkelajuan tinggi memandangkan kemalangan itu berlaku di lebuh raya dan kedua-dua Proton dan lori itu mengalami kerosakan yang teruk.

Satu-satunya gambar lori itu menunjukkan ia terbaring di sebelah kirinya (lihat gambar di bawah), dengan pintu belakang terbuka dan bumbung kemek. Kargo lori juga dilihat melimpah ke lebuh raya. Sementara itu, Proton nampaknya mengalami kerosakan teruk di bahagian kanan kenderaan. Setakat ini, selain lori yang nampaknya mengalami kerosakan yang lebih teruk di sebelah kiri menunjukkan kemungkinan bahawa Proton itu mungkin mencuba memotong lori itu di lorong dalam sebelum perlanggaran berlaku.

Ianya bukan kebiasaan untuk melihat lori seperti ini di lorong laju, terutama pada waktu tidak sibuk ketika lalu lintas lengang seperti pada awal pagi ketika kemalangan ini dilaporkan berlaku. Walaupun kelajuannya terhad sehingga 90 km / j di lebuh raya, tidak mengejutkan bagi sesiapa yang telah menggunakan lebuh raya Malaysia untuk melihat trak seperti ini lagi laju daripada beberapa kereta penumpang.

Proton X70 highly accident

Satu lagi kesimpulan dari kemalangan ini dapat dilihat dari kerosakan yang dialami Proton. Memang, jika berlaku perlanggaran dengan mana-mana lori akan menyebabkan lebih banyak kerosakan daripada melanggar kereta lain misalnya namun, melihat foto dengan lebih dekat akan menunjukkan bahawa seluruh tiang A kanan X70 hancur. Pintu penumpang kanan juga mengalami kerosakan teruk yang menyebabkan kesimpulan bahawa sel keselamatan penumpang telah dikompromi.

Lebih-lebih lagi, fakta yang jelas bahawa bonet telah hancur sampaikan ianya tidak dapat dikenali dan hujung depan Proton X70 ini musnah sama sekali. Nampaknya perlanggaran ini telah menyebabkan roda depan kanan ke belakang beberapa inci. Kami hanya berharap agar semua penghuni dalam perlanggaran mengerikan ini tidak cedera teruk.

Peralatan keselamatan standard Proton X70 untuk semua varian terdiri daripada enam beg udara SRS, ISOFIX tempat duduk belakang dengan penambat atas tether, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Pengedaran Brek Elektronik (EBD), Bantuan Brake (BA), Tahan Rem Otomatis, Kestabilan Elektronik Control (ESC), Traction Control System (TCS), Hill Hold Assist (HHA), Hill Descent Control (HDC) dan Emergency Stop Signal (ESS).

Proton X70 hits truck

Kamera 360 ditawarkan pada varian Eksekutif dan Premium sementara kereta spesifikasi AWD dan Premium juga menerima Sistem Pemantauan Tekanan Tayar (TPMS). Varian Premium juga menambah rangkaian Sistem Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS) ke senarai peralatan. ADAS pada Proton X70 terdiri daripada sistem keselamatan aktif dan kognitif termasuk Autonomous Emergency Braking (AEB), Forward Collision Warning (FCW), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW), Blind Spot Information System (BLIS), Sistem Amaran Pembukaan Pintu (DOW) dan Intelligent High Beam Control (IHBC).

Previous post

Rantai Endurance BMW M Bebas Penyelenggaraan Untuk S1000RR Dan S1000XR

Next post

Nokia Mungkin Paksa Mercedes Berhenti Jual Kereta Di Jerman

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *