Bisnes

Touch ‘n Go Akhirnya Mengeluarkan Surcaj Untuk Tempat Letak Kereta Menjelang S1 2021

Ia mengambil seorang CEO baharu untuk Touch ‘n Go menghentikan surcaj 10% bayaran pakir kenderaan.

Komuter Malaysia akhirnya dapat, AKHIRNYA mula menggunakan pembayaran Touch n ’Go di tempat letak kereta tanpa perlu membayar tambahan 10% untuk menampung bayaran tambahan syarikat. Dalam temu bual dengan The Star, Ketua Pegawai Eksekutif Touch n ’Go yang baharu, Effendy Shahul Hamid mengatakan bahawa syarikat itu akan mengeluarkan semua surcaj parkir Touch n’ Go menjelang S1 2020.

Touch n Go Parking Surcharge

Bayaran tambahan yang dikenakan oleh Touch ‘n Go berjumlah 10%, yang mungkin nampak seperti tidak banyak jika anda meletak kenderaan selama satu jam di pusat membeli-belah kegemaran anda. Namun, jika anda terpaksa menghabiskan masa berhari-hari di hospital, ini benar-benar boleh menyakitkan. Sikit-sikit jadi bukit.

To be fair, bayaran tambahan 10% ini tidak dikenakan secara universal untuk semua tempat letak kereta yang menyokong pembayaran Touch ‘n Go. Lagi pun, kami tidak dapat mencari maklumat terkini mengenai tempat letak kenderaan yang mana mengenakan bayaran tambahan ini. Walau bagaimanapun, kajian 2016 oleh Malaysian Competition Commission (MyCC) mendapati bahawa hanya 17 dari 186 kemudahan tempat letak kereta dengan pembayaran Touch ‘n Go TIDAK mengenakan bayaran tambahan. Pada dasarnya, hanya 10% yang tidak mengenakan bayaran tambahan 10%.

Perubahan Besar Yang Lagi Satu

The Star juga menyatakan bahawa ada satu lagi perubahan besar Touch ‘n Go yang dapat diharapkan pengguna pada 2021. Pengguna akan dapat reload kad Touch‘ n Go mereka secara langsung melalui aplikasi Touch n ’Go eWallet dengan telefon. Buat masa ini, sistem ini agak membebankan. Setahu saya, anda boleh mendaftarkan kad Touch ‘n Go anda kepada aplikasi yang dapat membuat pembayaran yang akan deduct pembayaran dari eWallet anda. Walau bagaimanapun, ini pada dasarnya mewujudkan dua ‘bank’ kredit pada satu kad. Ini adalah sistem yang membingungkan yang hanya dapat berfungsi di tol tertentu, yang menyebabkan pengguna memuat semula kredit pada 2 akaun agar tetap 100% mobile.

Cukup menghairankan, ini adalah dua isu yang dikemukakan dalam video September 2019 di saluran Youtube Autophiles Malaysia.

Juga perlu diserlahkan di sini bahawa laporan MyCC 2016, mendapati bahawa “tidak ada masalah persaingan” dari aduan pengguna mengenai bayaran tambahan 10% ini. Berikut adalah petikan dari laporan tersebut.

Hasil Penyelidikan MyCC’s 2016

Based on the Commission’s assessment, there is no competition concern arising from this complaint due to the following points:

  • the surcharge is justified as it is due to the investment and maintenance costs of the TNG system, incurred by the operators
  • the TNG facility offers cashless convenience to the customer
  • a cash alternative is also made available to the customer apart from the TNG option at the parking entry points. We have advised TNG to continue to educate its customers and spread awareness within the community through advertorial media campaigns on the benefits of TNG. While customers are being charged the surcharge for added convenience for using TNG, customers are still being given the option to pay by cash at no surcharge where parking is [a] concern.


Previous post

Proton Sasar Gandakan Jualan Eksport Bagi 2021

Next post

BMW M5 CS Mempunyai Kerusi Belakang Individu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *