Berita Auto

Kerajaan Akan Mengkaji Monopoli Touch ‘N Go

Perdana Menteri juga menyatakan bahawa tiada kemajuan dengan Touch ‘n Go sepanjang 20 tahun yang lalu.

Jadi, seketika dahulu, kita pernah mempersoalkan mengapa Touch ‘n Go mempunyai monopoli tol di Malaysia dan nampaknya Perdana Menteri kita sekarang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersetuju kerana beliau menyatakan bahawa tiada kemajuan atau perkembangan sistem yang meyakinkan mengenai perkara ini dalam tempoh 20 tahun yang lalu.

Bagi memerangi perkara ini, kerajaan akan meneliti monopoli yang dimiliki Touch ‘n Go terhadap kutipan tol di negara ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kami juga sangat gembira dengan keputusan ini kerana lebih banyak persaingan hanya akan memaksa semua perkhidmatan tol untuk melakukan yang lebih baik untuk mengekalkan pelanggan atau mendapatkan yang baharu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga menteri kewangan, berkata sistem kutipan dana bukanlah satu pilihan yang menarik untuk pengguna, dan tidak banyak pembangunan telah ditunjukkan sejak penubuhannya 20 tahun lalu. Itu kita bersetuju dan berharap untuk melihat perubahan pantas tidak lama lagi kerana ia akan menjadi bantuan besar kepada rakyat Malaysia biasa.

Ahli Parlimen (AP) Tambun itu berkata demikian menjawab soalan seorang hadirin pada sesi dialog Pameran Pemerkasaan Belia baru-baru ini sama ada kerajaan bercadang untuk menghapuskan monopoli Touch ‘n Go, kerana pelbagai lokasi kini membenarkan pembayaran kad.

Secara khusus, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan, semasa sesi di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur semalam, “Saya rasa anda betul, kita perlu mempertimbangkan semula itu. Touch ‘n Go telah beroperasi selama lebih daripada dua dekad.” Ini masuk akal kerana ramai rakyat Malaysia telah meminta kaedah pembayaran yang berbeza sudah beberapa ketika sekarang.

Datuk Seri Anwar Ibrahim, menambah, “(dan ia) tidak meyakinkan, tidak juga melihat perkembangan atau kemajuan dalam sistemnya.” Kini dengan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, melakukan pemeriksaan mengejut secara rawak di transit aliran ringan (LRT), kami akhirnya melihat beberapa perubahan mula berlaku setelah sekian lama memintanya.

Sebaliknya, Suruhanjaya Persaingan Malaysia telah berkata bahawa monopoli Touch ‘n Go sahaja terhadap sistem pembayaran tol hanya berlaku hasil daripada keputusan kerajaan untuk memansuhkan bayaran tunai untuk tol bagi mengurangkan kesesakan di pondok tol. Itu jelas tidak seperti yang dirancang, ya?

Akhirnya, keputusan muktamad akan diserahkan kepada Lembaga Lebuhraya Malaysia dan sementara ramai rakyat Malaysia akan gembira melihat lebih banyak pilihan dari segi tol selain daripada Touch ‘n Go, kami mungkin tidak akan melihat banyak perubahan dalam masa terdekat tetapi pada sekurang-kurangnya ia adalah sesuatu yang boleh kita nantikan pada masa hadapan yang jauh.

TOL RFID 2.0

Segala maklumat terima kasih kepada The Vibes dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Honda Mengesahkan Ketibaan WR-V Crossover

Next post

Peugeot Kini Ada Trak Pikap Diberi Nama Landtrek Dengan Harga RM120K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *