BisnesPenyelenggaraan

Adakah Anda Bersedia Menunggu 9 Bulan Untuk SUV Proton Baharu Anda?

Untuk X50 dan juga X70.

Ini menjadi kebimbangan yang semakin meningkat bagi rakyat Malaysia yang memesan SUV Proton baharu mereka pada dua bulan terakhir ini. Senarai menunggu untuk crossover Proton baharu, X50 sudah menjangkaui masa menunggu 9 bulan dan ini tidak menghairankan kerana tempahan sekarang melebihi 34,500 unit dan meningkat.

Bukan Saja Satu Model

Apa yang mengejutkan ialah senarai menunggu untuk SUV Proton X70 yang dilancarkan lebih dari 2 tahun yang lalu dan sedang dihasilkan di kilang Proton Tanjung Malim sebagai sebuah Kereta Nasional Malaysia. Kelewatan itu dikatakan disebabkan oleh kekurangan alat masuk dari luar negara. Kemudian ada juga masalah Proton X70 yang rosak akibat kemalangan yang menunggu panel luar tiba.

Proton X70 CKD 2020

Sama Dengan Alat Ganti

Baru seminggu yang lalu, pembaca kami yang mengalami kemalangan dengan Proton X70 mereka tidak mendapatkan bumper depan pengganti dan dinasihatkan untuk menunggu 2 bulan untuk bahagian tersebut tiba. Ini adalah kereta yang dipasang tempatan dengan banyak pengeluar alat ganti tempatan jadi mengapa ada masalah untuk mendapatkan pengganti bumper depan?

Pelbagai bumper automotif dibuat di Malaysia selama bertahun-tahun dan ini bukan item berteknologi tinggi seperti cip komputer atau bahagian mesin.

Proton X70 accident
Proton X70 with slight rear damage showing its bumper strength

Sementara itu, masalah menunggu lama untuk alat ganti luaran untuk Proton X70 bukanlah perkara baru bagi kami. Sepanjang tahun yang lalu kami berjaya mempercepatkan mendapatkan alat ganti untuk beberapa pembaca yang menulis kepada kami dengan kekecewaan menunggu lama dan juga tindak balas yang perlahan dari beberapa peniaga Proton.

Kami berharap keadaan itu dapat diteliti oleh pasukan after-sales di Proton dan Geely kerana ini bukan cara yang tepat untuk memperkasakan semula jenama.

Proton X70 with front bumper damage
Proton X70 waiting for front bumper to arrive

Spesifikasi Drivetrain Proton X70

Menggerakkan setiap Proton X70 yang dipasang tempatan adalah enjin 1.8 liter Turbocharged Gasoline Direct Injection (TGDI). Untuk versi Malaysia ini, tork telah meningkat sebanyak 5 peratus kepada 300Nm dari 1,750 hingga 4,000rpm. Kuasa kekal pada 184 PS pada 5,500rpm dan kotak gear adalah Dual Clutch Transmission tujuh-kelajuan (7-DCT). Gabungan tersebut menghasilkan peningkatan penggunaan bahan bakar sebanyak 13 peratus dan telah dianugerahkan status kenderaan cekap tenaga (EEV) oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Spesifikasi Drivetrain Flagship Proton X50

Menggerakkan X50 Crossover yang dipasang tempatan adalah enjin petrol 3 silinder turbocharged yang baharu yang dikembangkan bersama dengan Volvo Cars (Geely memiliki Volvo Cars) yang mampu memberikan kelajuan tertinggi 200km / j. Dengan keluaran sistem keseluruhan 177 bp dan tork 255Nm, X50 ini memecut dari 0-100km / j hanya dalam masa 7.9 saat dengan transmisi double-clutch ‘basah’ 7-kelajuan berfungsi dengan lancar.

Previous post

BMW M5 CS Hadir Dengan 635 HP

Next post

Robot DAL-e Hyundai Akan Membantu Jurujual Menjual Kereta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *