Bisnes

Jaguar Land Rover Tunjukkan Casis Komposit 100% Mereka Yang Akan Datang

Zaman aluminium sudah berakhir. Zaman komposit telah bermula.

Jaguar Land Rover, yang terkenal dengan penggunaan aluminium dalam pembinaan casis baru-baru ini memperlihatkan reka bentuk casis komposit generasi berikutnya yang melibatkan 0% aluminium dan banyak gentian kaca dan serat karbon. Ini tidak mengejutkan, kerana syarikat itu telah menunjukkan bahawa mereka telah menyelidik bahan baharu sudah beberapa waktu.

Kenapa lari daripada aluminium?

Sehingga kini, jika ada satu perkara yang dapat kita semua kaitkan dengan kenderaan Jaguar ialah penggunaan aluminium yang meluas untuk casis mereka. Pembuat kereta Britain telah menggunakan logam ringan untuk kenderaan mereka sejak XK120 pada tahun 40-an. XJ 2003 mereka adalah revolusi dalam teknik pembinaan aluminium dan setelah bergabung dengan Land Rover, mereka telah beralih ke pembinaan aluminium untuk banyak produk (seperti Discovery gen ke-3) di seluruh rangkaian.

Sehebatnya aluminium, semakin mendalam Jaguar dan Land Rover memasuki kenderaan elektrik, semakin penting penjimatan dan kekukuhan berat badan. Itu kerana dua faktor. Yang pertama ialah berat bateri EV, sama ada dari kimia lithium-ion atau LiFePO, ia menambah jisim yang besar pada kenderaan. Menurunkan berat casis membantu mengimbangkan ini.

35kg lighter, 30% stiffer

Isu kedua ialah jumlah tork yang dihasilkan oleh motor elektrik. Sebilangan besar daripada kita biasa dengan kelajuan patah leher sebagaimana kenderaan Tesla memecut. Malah kenderaan hibrid yang menggunakan tenaga elektrik, seperti City RS, mampu memberikan tork segera. Struktur badan yang lebih kaku dari badan komposit dapat membantu Jaguar Land Rover membina kenderaan elektrik berprestasi tinggi yang lebih baik.

Kami fikir ada masalah ketiga – bekalan. Ini adalah pendapat kami sendiri berdasarkan apa yang kami baca dalam kertas penyelidikan ini. Berbalik. ke awal tahun 2010, Britain mempunyai beberapa kemudahan pemprosesan aluminium paling bersih di dunia. Namun, situasi rumit muncul di negara itu yang melibatkan krisis kewangan 2008 (permintaan menurun), ketidakcekapan pemerintah UK (kenaikan kos tenaga, membuat pemprosesan aluminium tidak kompetitif), dan undang-undang EU (mencegah subsidi langsung kepada industri aluminium dari kilang tenaga Nuklear milik negara). Sepanjang dekad yang lalu, industri aluminium UK telah merosot dan kami mengesyaki ini juga telah memberi tekanan kepada mereka untuk mempertimbangkan bahan lain.

Inilah pendapat JLR sendiri mengenai badan komposit mereka yang akan datang dan ‘Tucana Project’ yang berkaitan.

KENYATAAN MEDIA

Jaguar Land Rover is preparing for future electric vehicles with advanced lightweight composite research that will help deliver increased range, greater performance and a more dynamic drive. 

The Tucana project is a four year programme to make the UK a world leader in low-carbon technology, helping prevent 4.5 million tonnes of CO2 emissions between 2023 and 2032 by accelerating mainstream use of electric vehicles and making vehicles lighter to both decrease tailpipe emissions and reduce energy consumption of electrified powertrains.

The research will allow Jaguar Land Rover to develop lightweight vehicle and powertrain structures by replacing aluminium and steel with composites capable of handling the increased torque generated by high-performance batteries, while improving efficiency and reducing CO2 impact.

Jaguar Land Rover aims to increase vehicle stiffness by 30 per cent, cut weight by 35kg and further refine the crash safety structure through the strategic use of tailored composites, such as carbon fibre. Reducing the vehicle body weight will allow the fitting of larger batteries with increased range – without impacting CO2 emissions.

Advanced composites offer significant reductions in vehicle weight, and by 2022, Jaguar Land Rover expects to have developed a fleet of prototype Tucana test vehicles.

The consortium, led by Jaguar Land Rover, brings together world-leading academic and industry partners including the Warwick Manufacturing Group (WMG), Expert Tooling & Automation, Broetje-Automation UK, Toray International UK, CCP Gransden and The Centre for Modelling & Simulation (CFMS).

The continued electrification of Jaguar and Land Rover vehicles is part of a commitment to make societies safer and healthier through innovative technology. Jaguar has completed the electrification of its PACE family with the P300e plug-in hybrid powertrain offered on the new Jaguar E-PACE and P400e for Jaguar F-PACE alongside the all-electric Jaguar I-PACE. Similarly, the new Range Rover Velar is now offered with the P400e, completing the hybrid options available across the Range Rover family.

Previous post

Panduan Untuk Membeli Ford Mustang Terpakai

Next post

Triumph Speed Triple 1200 RS Pesaing Terbaharu Segmen Hypernaked

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *