Berita Auto

Panduan Untuk Membeli Ford Mustang Terpakai

Harga Ford Mustang terpakai di Malaysia semakin meningkat.

Ford Motor membuat keputusan yang bijak bila mereka memutuskan untuk menjadikan Mustang sebagai produk global. Pada bulan April ini, Ford Mustang akan berusia 57 tahun dan ianya semakin popular di seluruh dunia. Pasarannya yang paling pesat berkembang di luar Amerika Utara adalah Malaysia di mana pemilikan dan pergerakan peminat sentiasa tinggi dan berkembang.

Apabila Ford Malaysia dan pengedarnya, Sime Darby Auto Connexion pertama kali menggoda kemungkinan kereta sport Mustang mereka akan datang ke Malaysia, itu adalah di KLIMS 2013. Mustang yang dipamerkan adalah model generasi sebelumnya dan perhatian media sosialnya memberi alasan kepada Ford di rantau ini untuk memperkenalkan versi terbaharu mereka di Malaysia tiga tahun kemudian pada tahun 2016.

Ford Mustang generasi keenam ini tiba di Malaysia dalam dua varian Fastback. Ini adalah Mustang 2.3L EcoBoost dan Mustang GT yang mempunyai lencana 5.0L. Kedua-duanya adalah model premium dengan ‘Performance Pack’ dan hampir sama dengan spesifikasi import Ford Mustang Australia.

Mustang 2.3L EcoBoost Mustang berharga RM488,888, sementara Mustang 5.0L GT V8 berharga RM598,888, kedua-duanya di atas jalan tanpa insuran. Ya, tidak begitu tinggi apabila anda mempertimbangkan jenama jenama kereta sport Jerman.

Ford Mustang Convertible 2020

Dalam 4 tahun kebelakangan ini, pemilikan Mustang di Malaysia telah berkembang lebih cepat daripada kebanyakan model supercar lain dan baru-baru ini pada bulan September 2020 kami menyaksikan kumpulan Ford Mustang terbesar setakat ini, dengan jumlah 137 Mustang dari Mustang Club Malaysia mengadakan perjumpaan di Pavilion Kuala Lumpur. Acara ini mendapat tempat dalam Malaysia Book of Records.

Pada perhimpunan yang mengagumkan ini juga terdapat beberapa Ford Mustang klasik yang dipulihkan dengan baik dan bahkan beberapa model super jarang dari filem ikonik Bullitt yang menampilkan Steve McQueen.

Ford Mustang 5.0 V8 GT_2019

Dibentuk pada tahun 2018, Mustang Club Malaysia kini mempunyai 245 ahli di seluruh negara. Pembentukan kelab ini adalah untuk berkongsi maklumat mengenai Mustang yang baharu, di samping mempromosikan tabiat memandu yang selamat dan bertanggungjawab semasa berada di jalan dengan muscle car Amerika berkuasa tinggi ini. Tambahan pula, kelab ini menyediakan platform untuk peminat Ford ikonik ini untuk ‘merangkul dan membina persahabatan melalui minat bersama.’

Hari ini, Ford Mustang yang tidak berdaftar dari pengimport AP boleh menjadi milik anda dari RM215,000 hingga RM245,000. Itu adalah harga jualan yang berpatutan untuk sebuah muscle car tulen (saingan terdekat adalah Nissan Skyline). Model terpakai 2015 dengan enjin 2.3L (didaftarkan pada 2018) akan bertukar tangan dengan harga yang berpatutan RM198,000 (harga permintaan mungkin bermula pada RM218k) dan ke atas bergantung pada aksesori dan wang yang dibelanjakan untuk peningkatan.

Ford Mustang V8 5.0 GT used buy guide

Harga jualan model convertible yang tidak berdaftar bermula dari RM255,000 sebelum tawar menawar.

Yang baru diimport Mustang 5.0 GT V8 2016 dengan sejarah perkhidmatan penuh Malaysia dan semua dokumen yang diperakui akan dijual dengan harga RM239,000 sebelum tawar menawar.

Ford Mustang reconditioned used buy guide_2.3_convertible_2018

Penghantaran kuasa untuk enjin EcoBoost 2.3 liter Ford Mustang yang cekap bahan api adalah 317 PS dan tork 432 Nm. Mustang V8 5.0 liter menghasilkan tork 421 PS dan 530 Nm. Ya, cukai jalan V8 ini menjadikan hidup setahun sekali menyakitkan (apabila tiba masanya untuk diperbaharui) tetapi kegembiraan mendengar bunyi gemuruh V8 dan enjin yang haus bahan bakar menanggung segala kesakitan bila anda memandu muscle car ini di jalan raya terbuka. Mustang 2.3 dapat ditingkatkan ekzosnya dan beberapa talaan pintar di bawah hud, tetapi ia tidak memberikan kegembiraan pemanduan V8.

Ford Mustang GT 5.0 V8_used car review

Lawati laman Facebook Mustang Club Malaysia dan baca apa yang dikatakan oleh pemiliknya dan kemudian tentukan model mana yang sesuai dengan keperluan anda. Kami kenal pemilik Mustang 2.3L yang menyayangi ride mereka, tetapi secara diam-diam bermimpi memiliki V8 dan kami juga tahu pemilik Mustang V8 yang merasa gelisah dengan dompet mereka apabila cukai jalan mereka mencecah bulan ke-11san

Walau apa pun, kedua-dua model itu, ia tetap Mustang dan popularitinya yang semakin meningkat di Malaysia menunjukkan bahawa kenikmatan pemilikannya kuat dan akan berterusan bertahun-tahun akan datang.

Previous post

Mitsubishi Outlander Diperkenalkan Sepenuhnya 16 Februari

Next post

Jaguar Land Rover Tunjukkan Casis Komposit 100% Mereka Yang Akan Datang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *