Berita Auto

Kenapa Beli Homage Bila Anda Boleh Baik Pulih Sebuah Klasik?

Dalam pasaran kereta mewah, terdapat banyak jenama yang telah menemukan cara untuk mengadaptasi tradisi membina kabin kereta dengan pengeluaran besar-besaran. Untuk pertama kalinya dalam sejarah, anda boleh membeli kenderaan berjuta-juta ringgit dan membinanya dengan buatan tangan secara standard yang seragam siap dengan alat ganti yang tersedia. Namun, banyak pembuat kereta butik berskala lebih kecil masih meneruskannya, kadang-kadang membina dari kerja yang dilakukan oleh pembuat kereta yang lebih besar (seperti Zagato-Aston Martin), dan yang lain yang menjauhkan diri dari jenama besar sama sekali. Reka bentuk ARES adalah salah satunya.

Kami paparkan salah satu mod Land Rover Defender mereka terdahulu, dan kesimpulan kami adalah bahawa ianya sangat mahal. Oleh itu, projek mereka seterusnya mungkin akan lebih mahal memandangkan ia adalah kerjasama dengan Lalique (pembuat kristal Perancis) dan hanya 12 akan dibuat.

Ia dinamakan WAMI Lalique Spyder. Dan selain persembahan 3D yang agak biasa ini, tidak banyak yang diketahui mengenai roadster 2 tempat duduk ini. Tidak ada butiran mengenai enjin atau transmisi.

Yang kita ‘tahu’ adalah bahawa mereka membuat lakaran kereta ini dalam 4 warna badan luaran, semuanya dengan soft top dan panel dalaman yang berbeza. Hanya 12 unit akan dibuat, dan tidak jelas sama ada 4 warna untuk setiap 3 atau 4 warna ini adalah hanya ‘cadangan’, dengan pelanggan yang dapat menentukan warna untuk kereta mereka sendiri secara individu.

Maksud saya, kereta itu sendiri sangat berkadaran dan cantik, tetapi ia sama seperti kenderaan roadster tahun 1950-an. Rasanya seolah-olah mereka mengambil model generik dari permainan video yang sesuai dengan masa dan meletakkan logo mereka sendiri di atasnya.

Tetapi seperti yang dikatakan oleh siaran media mereka di bawah, ini adalah permata buatan tangan yang rumit dan menggugah sebuah kereta yang hanya akan dihargai oleh pereka Itali dan Perancis yang terbaik. Maksud kami ialah: jika anda akan menghabiskan wang sebanyak ini untuk sebuah kereta yang boleh dikumpul, mengapa perlu mendapatkan homage jika anda boleh memiliki barang yang sebenarnya? Mungkin jika kereta itu dikuasakan elektrik atau jika yang anda mahukan adalah sesuatu yang dibuat dari bahagian-bahagian ‘baharu’, kita boleh faham. Tetapi ARES dan Lalique bukan pembuat kereta, jadi apa sebenarnya tarikan di sini?

SIARAN MEDIA

Italian coachbuilder ARES and world-renowned French crystal maker Lalique have revealed first images of their stunning automotive design collaboration, a perfectly proportioned two-seater roadster, the WAMI Lalique Spyder.

With a bold muscular silhouette, reminiscent of the halcyon days of the 1950s, the Spyder’s exterior is crafted from a blend of hand-shaped aluminium and carbon fibre. Its evocative styling cues include chromed exhausts, front and rear bumper with over-riders and wire wheels giving the vehicle the opulent nod to the past and a timeless appearance.

Inside, bespoke French crystal design meets handcrafted Italian upholstery creating a perfect blend of artisan skills and sumptuous luxury detailing. From the delicately decorated centre console to the doors the elegant interior boasts hand-made crystal embellishments, perfectly complemented by the finest English oak dashboard housing the classic white on back dials – reminiscent of the bygone era.

The car’s inspiration, derived from the finest two-seater roadsters, was painstakingly conceived by the Modenese design house’s Centro Stile team. The hand-made jewels will be produced at Lalique’s factory in Wingen-sur-Moder in Alsace, France. Like its Italian counterparts, Lalique’s team of gifted artisans marry traditional skills of the past and modern-day technology to create stunning and unique works of art.

Previous post

Porsche Taycan EV Terpantas di Road Atlanta

Next post

Nikmati Diskaun Menarik dan Penginapan Hotel Mewah dengan SOCAR & TREVO

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *