Bisnes

McLaren Automotive Mahu Jual Ibu Pejabat Mereka. Ada Siapa Yang Berminat?

McLaren Automotive mungkin menghadapi masalah besar, kerana syarikat itu ingin menjual bangunan utamanya, Pusat Teknologi McLaren, di Woking, Surrey. Sky News adalah yang pertama melaporkan bahawa McLaren Automotive ingin mengumpulkan sekurang-kurangnya 200 juta pound untuk penjualan bangunan itu, yang kemudiannya akan disewakan oleh sesiapa yang membelinya. Bangunan ini menempatkan beberapa kenderaan McLaren yang paling ikonik.

Penjualan kenderaan McLaren Automotive meningkat 44% pada tahun lalu, tetapi nampaknya industri kereta Britain telah dilanda teruk wabak global, ditambah dengan komplikasi akibat rundingan Brexit yang sedang berlangsung. McLaren Automotive telah menghabiskan tahun 2020 untuk terus bertahan, dengan lebih dari seribu pekerjaan dipotong dan lebih banyak dana dikumpulkan pada awal tahun ini.

Bangunan ini dibina pada tahun 2003, dan kemudiannya McLaren Production Center dibina di sebelahnya.

Tentang McLaren Technology Centre

Bangunan ini disertai dengan serangkaian tasik buatan: satu tasik formal yang betul-betul bertentangan yang melengkapkan bulatan bangunan dan tambahan empat tasik ‘ekologi’. Bersama-sama mereka mengandungi sekitar 50,000 m³ air. Air ini dipam melalui rangkaian penukar haba untuk menyejukkan bangunan dan menghilangkan haba yang dihasilkan oleh terowong angin. Ruang kerja utama bangunan dibahagikan kepada bahagian selebar 18 meter yang dikenali sebagai ‘fingers’ yang dipisahkan oleh koridor selebar enam meter (20 kaki) yang dikenali sebagai ‘streets’. Kemudahan untuk pekerja termasuk restoran 700 tempat duduk, bar jus dan kopi, kolam renang dan pusat fitnes. Pusat Pelawat dan Pembelajaran bawah tanah dihubungkan ke bangunan utama melalui lorong berjalan kaki.

A 145-metre-long (476 ft), rectangular-circuit shaped wind tunnel is located at one end of the building. Team McLaren uses it for testing and development of aerodynamic parts, as well as testing aerodynamic set-ups. The tunnel contains 400 tonnes of steel and the air is propelled by a four-metre-wide (13 ft) fan that rotates at up to 600 rpm.

Terowong angin berbentuk litar persegi panjang sepanjang 145 meter (476 kaki) terletak di salah satu hujung bangunan. Team McLaren menggunakannya untuk menguji dan mengembangkan bahagian aerodinamik, serta menguji susunan aerodinamik. Terowong ini mengandungi 400 ton keluli dan udara didorong oleh kipas selebar empat meter (13 kaki) yang berputar hingga 600 rpm.

Pusat Teknologi menggabungkan semua aspek Kumpulan McLaren di satu laman web, dan bukannya 18 laman web berasingan yang diduduki sebelum ini.

Previous post

Honda Accord Peneraju Segmen D

Next post

Setengah Juta Nissan LEAF Sudah Dibina

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *