Berita Auto

Laris! Kenderaan Manual Mula Menyengat di Amerika Syarikat

Jualan Kenderaan Manual Meningkat di Amerika Syarikat: Tanda Perubahan Pasaran

Bagi peminat kenderaan seperti kami, kita telah bersuara, meminta, malah merayu dengan pengeluar kenderaan dan orang ramai secara umum untuk #SelamatkanManual (transmisi manual).

Seperti yang mungkin anda tahu, selama bertahun-tahun, pengeluar kenderaan di seluruh dunia telah menghentikan pengeluaran kenderaan dengan transmisi manual demi transmisi automatik. Nah, sekarang nampaknya pembeli kereta di Amerika Syarikat sedang mendengar.

Suzuki-Swift-Sport-manual-4.0

Jualan kenderaan dengan transmisi manual mengalami peningkatan sedikit dalam beberapa tahun kebelakangan di Amerika Syarikat. Pada tahun 2023, ia menyumbang 1.7 peratus daripada semua jualan kereta baharu, meningkat dari 0.9 peratus pada tahun 2021. Walaupun peningkatan ini tidak signifikan, ia menunjukkan perubahan dalam tingkah laku pengguna.

Selain itu, menurut J.D. Power, jualan kereta dengan transmisi manual merosot kepada 0.9 peratus pada tahun 2021 sebelum pulih pada tahun 2022 dan kembali meningkat pada tahun 2023. CarMax, rangkaian kereta terpakai terbesar di Amerika Syarikat, melaporkan peningkatan yang serupa. Selepas merosot kepada 2.4 peratus pada tahun 2020, jualan kereta dengan transmisi manual meningkat kepada 2.8 peratus pada tahun 2021 dan 2.9 peratus pada tahun 2022.

Toyota-GR86_Interior-2.0

Yang menarik, alasan tradisional membeli kereta manual kerana penjimatan kos bukan lagi motivasi utama. Ivan Drury, Pengarah Pemahaman di Edmunds.com, menarik kembali peningkatan ini kepada faktor-faktor seperti nostalgia dan keinginan untuk pengalaman zaman dahulu. Drury, yang memiliki sebuah Mazda MX-5 dengan transmisi manual, menekankan bahawa mempelajari cara memandu manual meningkatkan pengalaman memandu.

Mark Collier, Naib Presiden Wilayah dan Pengurus Besar di CarMax, juga mencatat bahawa beberapa ibu bapa melihat transmisi manual sebagai cara untuk menghalang mesej teks semasa memandu, kerana ia memerlukan penggunaan kedua-dua tangan untuk beroperasi, menjadikannya pilihan yang lebih selamat berbanding transmisi automatik.

gear-stick

Kenderaan terlaris dengan transmisi manual di Amerika Syarikat adalah model yang lebih sporty. Mendahului senarai ialah Honda Civic, diikuti oleh Ford Mustang, Subaru WRX, dan Jeep Wrangler. Di pengedar Volkswagen seperti Street VW di Amarillo, Texas, Jettas dan Golf Rs dilengkapi dengan transmisi manual habis dijual dalam masa satu atau dua hari kerana permintaan yang tinggi.

Selain itu, anjakan trend ini tidak terhad kepada kenderaan yang berorientasikan prestasi tertinggi. Michael Glassman dari Glassman Auto Group di Southfield, MI, berkongsi bahawa kedainya menerima 46 Kia Fortes dengan transmisi manual, menjual 44 daripadanya dalam tempoh yang singkat, jadi mungkin masih ada harapan.

Three-Manual-JDM-turbo-hatches-you-can-buy-today-3.0

Apabila landskap automotif terus berkembang, kebangkitan transmisi manual menawarkan gambaran mengenai perubahan pilihan pengguna dan daya tarikan yang berkekalan terhadap pengalaman memandu yang menghiburkan. Mari kita berharap ia akan menjadi trend global dan tidak hanya berkekalan di Amerika Syarikat sahaja.

manual-gearshift-1.0

Terus Terang

Jualan kenderaan dengan transmisi manual kini mengalami peningkatan di Amerika Syarikat, menunjukkan bahawa kegemaran akan pengalaman memandu yang aktif masih hidup. Bagi para peminat, ini adalah berita yang menggembirakan.

Previous post

Super Meteor 650: Cruiser Eksklusif dari Royal Enfield

Next post

Honda Malaysia Lancar Civic Type R 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *