Berita Auto

Honda Malaysia Lancar Civic Type R 2023

Civic Type R 2023: Kuasa Maksimum 319PS Dari Honda Malaysia, Harga RM399,900

Honda Malaysia Lancar Model Terbaru, Civic Type R 2023

Honda Malaysia telah secara rasmi melancarkan model paling dinantikan, Civic Type R terbaru hari ini. Dijual pada harga RM399,900.00*¹, model terunggul yang menjadi idaman peminat kereta prestasi adalah kereta paling berkuasa yang pernah dijual oleh Honda Malaysia. Bermula hari ini, tempahan untuk Civic Type R terbaru ini telah dibuka, dan Honda Malaysia akan melakukan pemilihan bagi permohonan pelanggan yang berminat. Untuk tahun 2023, hanya terdapat 19 unit Civic Type R terbaru yang eksklusif untuk pembelian pelanggan. Peminat Civic Type R boleh yakin bahawa lebih banyak unit Civic Type R terbaru akan tiba pada tahun 2024.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Honda Malaysia, Encik Hironobu Yoshimura berkata, “Civic Type R mencerminkan DNA teras Honda, iaitu semangat perlumbaan sambil pada masa yang sama menggabungkan akar kami yang mendalam untuk sentiasa melampaui diri dalam setiap yang kami lakukan dan cipta. Civic Type R bukanlah yang baru di Malaysia kerana kami telah memperkenalkannya pada tahun 2007. Saat ini, terdapat lebih daripada 600 pemilik bangga Civic Type R di negara ini. Hot hatch yang baru dilancarkan hari ini direka untuk memberikan prestasi yang mendebarkan di jalan raya dan trek perlumbaan. Sebuah hatchback yang berkuasa dan menarik yang eksklusif dan dijual dalam unit terhad, Civic Type R terbaru pasti akan memiliki tempat yang istimewa di pasaran.”

Reka bentuk aerodinamik Civic Type R terbaru berusaha untuk mencapai penampilan kereta perlumbaan yang mantap dan kukuh yang melekat kepada jalan. Ia dilengkapi dengan gril hadapan yang berfungsi untuk aliran udara, pembukaan fender hadapan yang mengurangkan tekanan pada roda untuk membolehkan udara mengalir dengan lancar ke sisi, dan hiasan sampingan yang meningkatkan kecekapan aliran udara di hadapan tayar belakang ke arah utama. Spoiler aluminium belakang yang direka semula dan diffuser belakang yang baru menyediakan stabiliti tinggi, meningkatkan daya turun dan mengurangkan rasa drag aerodinamik untuk prestasi yang unggul. Ciri-ciri luar lain yang mencolok bagi Civic Type R terbaru termasuk roda 19 inci eksklusif Matte Black, dan badge Type R eksklusif dengan logo Honda merah di grill hadapan dan pintu belakang.

Di bawah hood Civic Type R terbaru ini terdapat enjin VTEC Turbo 2.0L yang berkuasa dengan kuasa maksimum 319PS dan tork 420Nm yang hebat. Enjin prestasi tinggi yang terbaik ini menawarkan keluaran, tork, dan respons yang ditingkatkan untuk pengalaman pemanduan yang tiada tandingan. Civic Type R terbaru mampu mencapai 0-100km/j dalam masa 5.5 saat, menawarkan pemanduan yang mendebarkan dalam empat mod pemanduan; Comfort, Sport, +R dan Individual yang baru dan boleh disesuaikan oleh pemandu.

Kabin Civic Type R terbaharu direka dengan konsep Human Machine Interface (HMI) untuk memberikan penglihatan yang tinggi dan kebolehgerakan yang lebih baik, terutamanya apabila memandu pada kelajuan tinggi. Tema keseluruhan dalam kabin adalah gabungan merah dan hitam, dengan lantai permaidani merah dan tempat duduk sukan merah Type R yang diinspirasikan oleh perlumbaan untuk memberikan rasa teruja apabila memasuki kabin. Tempat duduk sukan hadapan dilitupi bahan baharu dengan kemasan kecerunan merah untuk keselesaan yang lebih baik dan sokongan yang lebih besar. Konsol tengah aluminium dan tombol gear aluminium memberikan rasa gear yang muktamad dan menambah kesejukan, manakala plat Jenis R yang tertanam dalam lubang keselesaan udara dalaman adalah tanda eksklusif yang muktamad.

Ciri unik untuk Civic Type R terbaru dan yang pertama untuk Honda Malaysia adalah aplikasi Honda Log R yang direka khas untuk model ini bagi membantu pemandu mencapai peningkatan signifikan dalam masa pusingan di litar tertutup. Honda Log R terbenam dalam kenderaan dan memperoleh akses eksklusif kepada komputer dalam kenderaan dan sensor untuk memantau pelbagai parameter prestasi.

Ciri-ciri lain yang disertakan dalam hatchback ini termasuk Audio Paparan Advanced 9-inci, Pengecas Tanpa Wayar, Kamera Pantas Pelbagai Sudut, Lapan Beg Udara dan Sensor Pakir Hadapan dan Belakang. Honda CONNECT juga ditawarkan serta Honda SENSING dengan 8 ciri canggih. Civic Type R terbaru tersedia dalam warna putih kejuaraan yang ikonik untuk pasaran Malaysia.

Untuk maklumat lanjut mengenai Civic Type R terbaru, pelanggan boleh menghubungi Honda melalui nombor Toll-Free Honda di 1-800-88-2020 atau melayari www.honda.com.my.

*¹ Harga atas jalan tanpa insurans. Harga tertakluk kepada perubahan tanpa notis terlebih dahulu.

Terus Terang

Pelancaran Honda Civic Type R terbaru di Malaysia adalah satu peristiwa yang sangat dinantikan dalam dunia automotif. Kereta ini menyajikan kombinasi yang mengagumkan antara prestasi yang luar biasa dan reka bentuk aerodinamik yang menarik. Enjin VTEC Turbo 2.0L yang kuat memberikan pemanduan yang mendebarkan, manakala ciri-ciri seperti aplikasi Honda Log R dan teknologi Honda SENSING menambah keunggulan kereta ini. Walaupun harganya mungkin tinggi, keunikan dan prestasi Civic Type R pasti akan menarik peminat kereta prestasi di Malaysia. Selain itu, keluaran terhad hanya 19 unit untuk tahun 2023 menambah aura eksklusiviti kepada model ini. Saya yakin Civic Type R terbaru akan menjadi ikon dalam pasaran kereta prestasi Malaysia.

Previous post

Laris! Kenderaan Manual Mula Menyengat di Amerika Syarikat

Next post

Pelancaran Audi Q4 e-tron Terbaru di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *