Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pelancaran Audi Q4 e-tron Terbaru di Malaysia

Apakah Model Audi Q4 e-tron Terkini Akan Dijual di Malaysia?


Audi Q4 e-tron mendapat kemaskini kecil di peringkat global tetapi masih belum muncul di pasaran kita.

Ketika PHS Automotive Malaysia – penjaga jenama Audi yang baru – memperkenalkan penggera elektrik pertama mereka, mereka meninggalkan Q4 e-tron. Sebaliknya, tumpuan adalah pada model-model hujung seperti e-tron GT, RS e-tron GT, dan model Q8 e-tron. Sekarang kita telah mengetahui bahawa Q4 e-tron yang lebih berpatutan telah diberikan kemaskini dengan prestasi dan kelengkapan yang lebih baik. Ini mungkin menjelaskan kelewatan dalam pengenalan dan mungkin rakyat Malaysia boleh menjangkakan Q4 e-tron untuk kini masuk ke pasaran kita dengan peningkatan ini.

Audi-Q4-e-tron-5.0

Model Audi Q4 e-tron terbaru datang dengan pelbagai penambahbaikan. Ini termasuk penalaan baharu untuk suspensi, prestasi yang lebih baik, kuasa cas yang lebih tinggi, lebih banyak sistem bantuan pemandu, rekaan bunyi baharu, dan lebih banyak kelengkapan standard. Model terbaru ini kini dijual di Eropah dengan harga 52,950 euro, yang setara dengan sekitar RM263,000 pada hari ini, menjadikannya sebagai calon Tesla Model Y yang mungkin.

Semua model mendapat bateri 77 kWj (82 kWj kasar) dengan kimia sel yang dioptimumkan. Ini membolehkan peningkatan cas DC kepada 175kW pada model pacuan semua roda dan 135kW pada model pacuan roda belakang. Caj dari 10% hingga 80% hanya mengambil masa 28 minit. Kenderaan secara automatik mengehadkan tahap cas kepada 80% untuk membantu mengekalkan hayat bateri.

Pereka laluan ‘e-tron’ membantu memastikan perjalanan direka bentuk dengan stesen pengecasan di sepanjang perjalanan dan masa paling sedikit dihabiskan untuk mengecas kereta. Selain penyediaan pra-bateri, Q4 e-tron kini mempunyai penyamanan selepas-penggunaan yang baharu yang mendinginkan bateri selepas proses pengisian atau pemanduan.

Audi-Q4-e-tron-4.0

Motor Elektrik Baharu

Semua varian Q4 e-tron kini dilengkapi dengan motor segerak (PSM) yang bergerak secara berterusan pada gandar belakang, yang lebih cekap dan lebih berkuasa daripada motor tanpa berus magnet kekal yang digantikannya. Motor elektrik baharu ini menggunakan sistem penyejukan penjimatan tenaga. Suhu dalam sistem kuasa dikekalkan konsisten pada kebanyakan masa berkat susunan gear, geometri, pengedaran minyak, dan selimut penyejuk air di luar stator.

Julat maksimum yang baharu adalah 562km dengan cas penuh mengikut kitar WLTP.

Inilah bagaimana Audi menyusun model dalam julat ini:

Model penggerak roda belakang

  • Q4 45 e-tron (286PS, 0-100km/j dalam 6.7 saat)
  • Q4 Sportback 45 e-tron (286PS, 0-100km/j dalam 6.7 saat)

Model penggerak semua roda

  • Q4 45 e-tron quattro (286PS, 0-100km/j dalam 6.6 saat)
  • Q4 Sportback 45 e-tron quattro (286PS, 0-100km/j dalam 6.6 saat)
  • Q4 55 e-tron quattro (340PS, 0-100km/j dalam 5.4 saat)
  • Q4 Sportback 55 e-tron quattro (340PS, 0-100km/j dalam 5.4 saat)

Semua model adalah terhad kepada 180km/j secara elektronik.

Audi-Q4-e-tron-3.0

Penambahbaikan Stereng dan Suspensi Q4 e-tron boleh dilengkapi dengan suspensi standard, suspensi sukan atau suspensi dengan kawalan peredam. Dengan semua ini, ciri stereng dan penalaan peredam telah dilaraskan khas. Suspensi sukan adalah 15mm lebih rendah daripada sebelumnya dengan penalaan spring/penyerap kejutan dan penalaan stereng baharu.

Audi Q4 Sportback e-tron Fungsi dan Peralatan Baharu Dalam model yang diubah suai ini, Audi Q4 e-tron kini mempunyai bantuan lane change yang digabungkan dengan adaptive cruise assist yang berfungsi kini melebihi 90km/j. Anda juga mendapat Side Assist, dan Critical Driver Assistance.

Navigasi MMI Audi plus, Navigasi & Hiburan Audi connect, dan panel instrumen sepenuhnya digital 10.25 inci Audi virtual cockpit kini adalah kelengkapan standard. Di dalam bonet, penutup boot elektrik adalah standard. Audi juga memperkenalkan Edisi S Line dengan penambahbaikan estetika termasuk roda bintang 5 berwarna gangsa matte 21 inci dan lampu gelap serta badge berwarna gangsa.

Model Audi Q4 e-tron kini mempunyai  “character sound” yang membezakan mereka daripada model Audi elektrik lain. Bunyi ini adalah pilihan dan boleh didengar di bawah 25km/j dan dikeluarkan melalui dua pembesar suara yang menghadap ke luar dan dua pembesar suara di pintu belakang.

Audi-Q4-e-tron-2.0

Terus Terang

Pelancaran Audi Q4 e-tron terbaru di Malaysia adalah berita yang ditunggu-tunggu dalam pasaran kenderaan elektrik. Model ini datang dengan pelbagai peningkatan yang menarik, dari prestasi yang lebih baik hingga ciri-ciri penjimatan tenaga yang hebat. Walaupun ia masih belum pasti akan tiba di pasaran Malaysia, adanya peluang untuk model ini masuk ke sini adalah berita baik. Dengan julat maksimum yang mengagumkan sehingga 562km dengan cas penuh dan ciri-ciri keselamatan serta teknologi yang terkini, Q4 e-tron mungkin menjadi pesaing serius dalam segmen kenderaan elektrik. Bagi peminat kenderaan hijau, model ini pasti patut diberi perhatian.

Previous post

Honda Malaysia Lancar Civic Type R 2023

Next post

Ducati Perkenal Diavel V4, Panigale V4 SP2, dan Streetfighter V4 Terbaru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *