Berita Auto

AL Kisah Rolls-Royce Meraikan Ulangtahun Ke 116

Rolls-Royce Motor Cars baru menyambut ulangtahun ke 116 semalam. Baru seminggu yang lalu, kami merangkumi portfolio semasa mereka untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai jenama mereka. Anda boleh menyemak artikel itu di sini.

Dan jika anda berminat untuk mengetahui cerita mereka hari-hari sebelum pemilikan BMW Group, syarikat itu berkongsi kisah asal mereka di bawah.

Ringkasan Sejarah

Rolls-Royce Motor Cars mencatat bab lain dalam kisah panjangnya hari ini. Pada hari ini pada tahun 1904, The Hon Charles Rolls pertama kali bertemu Henry Royce di Midland Hotel, Manchester – sebuah perjumpaan di mana kereta bermotor, dan dunia mewah, berubah buat selama-lamanya. Dengan simetri sejarah yang tepat, produksi dilanjutkan di Home of Rolls-Royce hari ini, 4 Mei, pada ulang tahun Rolls yang pertama kali menyatakan Royce, “Saya telah bertemu dengan jurutera terhebat di Dunia”.

Bersama-sama, Rolls dan Royce berkongsi visi untuk menjadikan masa depan permotoran luar biasa. Henry Royce, seorang jurutera, mempunyai keinginan untuk kesempurnaan dan etika kerja semula jadi yang kemudian menjadi tonggak falsafah Rolls-Royce; “Ambil yang terbaik yang ada dan buat yang lebih baik.” Charles Rolls, seorang bangsawan, adalah seorang pemandu kenderaan yang berpengalaman, berpengalaman dalam menjual kereta bermotor asing. Rakan perniagaannya, Claude Johnson, melangkah ke peranan Pengarah Urusan Rolls dan usaha Royce dan memperluas reputasi syarikat yang baru.

Syarikat yang mereka tubuhkan telah menghadapi cabaran dan kesukaran yang luar biasa sepanjang sejarah 116 tahun. Meskipun masih di peringkat awal, Rolls-Royce bertahan pada tahun 1918 ketika pandemi terbesar abad ke-20, Spanish Flu, melanda dunia. Satu dekad kemudian, ia kembali teguh ketika Depresi Besar membazirkan ekonomi global. Selama bertahun-tahun berikutnya, Rolls ‑ Royce telah menahan kemelut krisis ekonomi dan politik di dalam dan luar negeri, mewujudkan ketenangan dan ketekunan dalam dunia yang bergolak dan tidak menentu.

Dalam sejarahnya yang lebih baru, syarikat itu menghadapi kemerosotan kewangan tahun 2008 dan berjaya keluar lebih kuat dan tekad daripada sebelumnya. Marque ini selalu menghadapi setiap cabaran dengan kepintaran, komitmen, keberanian dan solidariti, jadi sementara Covid-19 mungkin merupakan ujian terbesar yang pernah dihadapi Rolls-Royce, pastinya ini bukan yang pertama.

Bagi generasi keluarga Rolls-Royce sekarang, bekerja dari rumah merupakan pengalaman baru. Namun, bagi Sir Henry Royce, itu normal. Sesungguhnya, beberapa rekaannya yang paling berpengaruh dihasilkan di studio peribadi yang dikekalkannya di rumahnya – Elmstead – di West Wittering, hanya lapan batu dari kilang pembuatan dan Ibu Pejabat global masa kini.

Royce jelas mendapat inspirasi dan tenaga kreatif dalam kedamaian, ketenangan, dan kesunyian yang menjauhkan diri dari kesibukan pejabat dan kilang yang disediakan. Terkenal, ketika berjalan di pantai berdekatan suatu hari, dia membuat lakaran reka bentuk awal untuk mesin aero seri R di pasir dengan tongkatnya. Pengembangan reka bentuk kemudian, Merlin, akan mendapat pujian yang kekal sebagai mesin yang menggerakkan Supermarine Spitfire yang legendari.

Studio rumah Royce juga merupakan tempat kelahiran mesin lain, mungkin kurang diagungkan yang tetap mendapat tempat penting dalam sejarah pencapaian penerbangan. Pada tahun 1919, Eagle VIIInya memberikan kekuatan untuk penerbangan transatlantik yang pertama, dari St John’s, Newfoundland ke County Galway di Ireland, oleh pengembara British Kapten John Alcock dan Leftenan Arthur Brown. Rolls-Royce Motor Cars memperingati seratus tahun prestasi luar biasa mereka, dan mesin yang memungkinkannya, dalam Wraith Eagle VIII Collection Car yang menakjubkan, hanya terhad kepada 50 contoh, yang dikeluarkan pada tahun 2019.

Previous post

Bilik Pameran Subaru Dibuka Semula Hari Ini

Next post

Kia Seltos Sudah Mula Diiklankan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *