Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BMW iX5 Hydrogen Kini Dalam Pengeluaran Menggunakan Teknologi Toyota

Satu siri kecil kenderaan BMW iX5 Hydrogen sedang dibina menggunakan teknologi daripada Toyota.

Terdapat banyak perbincangan mengenai elektrifikasi dan banyak cara untuk melakukannya. Banyak jenama automotif utama telah membuat komitmen untuk memperkukuh portfolio produk mereka sebahagian atau sepenuhnya. Salah satu daripadanya ialah BMW Group, yang telah komited kepada 50% elektrifikasi menjelang 2030. Daripada bergantung semata-mata pada kenderaan elektrik bateri untuk mencapai sasaran ini, mereka sebaliknya memutuskan untuk menyerang masalah itu dari pelbagai sudut. Salah satu sudut itu ialah dengan kuasa hidrogen.

Bmw-iX5-hydrogen-1.0

Peminat BMW akan tahu bahawa syarikat itu tidak asing dengan kuasa hidrogen. Mereka telah bekerjasama dengan Toyota dalam kenderaan sel bahan api hidrogen selama bertahun-tahun, menghasilkan kenderaan seperti 2006 Hydrogen 7 Series, serta 2015 5 Series GT FCEV dan i8 dengan teknologi Toyota. Kini, mereka membawa perkongsian itu dengan Toyota ke peringkat seterusnya dengan pengeluaran terhad BMW iX5 Hydrogen.

Terus terang, ini bukan enjin pembakaran dalaman yang disediakan untuk menjalankan bahan api hidrogen, tetapi kenderaan sel bahan api yang boleh menghasilkan elektrik semasa bergerak menggunakan hidrogen cecair sebagai bahan api untuk proses itu. Tindak balas kimia antara hidrogen yang disimpan dalam tangki dan oksigen dari persekitaran berlaku dalam sel bahan api. Kedua-duanya akan melalui membran dalam sel bahan api yang menghasilkan elektrik dan air sebagai hasil sampingan. Pemampat berkelajuan tinggi dengan turbin dan pam penyejuk voltan tinggi juga telah ditambah dalam sel bahan api generasi kedua ini.

Sel bahan api generasi kedua ini mempunyai dua kali ganda keluaran berterusan dalam pakej saiz dan berat yang lebih kecil daripada sel bahan api hidrogen yang digunakan dalam aplikasi BMW sebelumnya. Hidrogen iX5 akan digunakan di seluruh dunia untuk menguji dan menunjukkan daya majunya.

Sistem Fuel Cell mampu menjana 170 hp, yang tidak lah begitu setanding untuk BMW. Jadi mereka telah menambahnya dengan motor elektrik lain dengan kuasa daripada bateri berprestasi tinggi. Kedua-dua motor ini membawa jumlah kuasa sehingga 374 hp. Sistem ini terdiri daripada dua tangki hidrogen, sel bahan api, serta motor elektrik dan bateri berprestasi tingginya.

Previous post

Evolusi Gril Mercedes-Benz Yang Ikonik

Next post

Barchetta HP Pagani Zonda Dimusnahkan Pemilik Cuai

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *