Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Bahagian Dalaman Vegan BMW Dan MINI Pada 2023

BMW Group sedang berusaha untuk mengurangkan pelepasan CO2 dengan dalaman vegan.

Dalam usaha mengurangkan pelepasan CO2 keseluruhan sepanjang kitaran hayat kenderaan mereka, BMW Group sedang mengkaji penggunaan dalaman vegan.

Mulai tahun depan, syarikat itu akan mula menggantikan bahan sumber haiwan untuk bahan ala-kulit yang inovatif. Malah bahan yang digunakan untuk membalut stereng mungkin vegan. Satu-satunya ciri yang membezakan bahan stereng baharu ialah grain effect baharu. Berbanding dengan kulit tradisional, menggunakan bahan baharu ini akan mengurangkan pelepasan CO2 di sepanjang rantaian nilai sebanyak kira-kira 85%. Kulit sangat memerlukan air dan tenaga untuk diproses dan kebanyakan pelepasan datang daripada gas metana daripada penternakan lembu.

Kulit sintetik yang sedang dibangunkan untuk kegunaan masa hadapan akan menghasilkan 45% kurang pelepasan karbon dioksida daripada yang sedang digunakan. Dua pelari hadapan ialah Mirum dan Deserttex, yang kedua-duanya menggunakan bahan berasaskan bio untuk meniru kualiti seperti kulit.

Kenderaan BMW dan MINI hanya akan menggunakan kurang daripada 1% bahan mentah asal haiwan dengan perubahan sedang dilaksanakan. Malah hingga ke bahagian dalaman yang pelanggan tidak nampak, seperti gelatin pada salutan pelindung, lanolin dalam cat, tallow dalam elastomer dan beeswax dalam cat.

BMW-Mini-Vegan-Interior-1.0

Selain menukar kepada kulit vegan untuk stereng dan upholsteri, perubahan lain akan dibuat untuk menjadikan kenderaan BMW Group lebih mesra alam. Tikar lantai, sebagai contoh, akan dibuat daripada satu jenis bahan, menjadikannya lebih mudah untuk dikitar semula. Ini sepatutnya mengurangkan pelepasan karbon dioksida tahunan sebanyak 23,000 tan dan mengurangkan sisa sebanyak 1,600 tan.

Satu lagi bidang yang sedang dilihat ialah penggunaan ‘elektrik hijau’ dalam pengeluaran dan dalam rantaian bekalan. Syarikat itu juga akan menggunakan lebih banyak bahan sekunder, motor elektrik yang lebih cekap dan enjin pembakaran serta mengitar semula lebih daripada sebelumnya.

Walaupun BMW Group menyebut kedua-dua BMW dan MINI dalam siaran akhbar ini, tidak mungkin jabatan 2 rodanya, BMW Motorrad dan bahagian kenderaan mewahnya, Rolls-Royce, akan membuat perubahan yang agak dramatik daripada bahan sumber haiwan.

Previous post

2023 Exeed Lingyun Dilancarkan Di China Harga Dari USD21,200

Next post

Set-Up New Energy Technology Jualan dan Pengedaran EV Dan NEV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *