Hibrid, Elektrik, Hidrogen

MINI Cooper SE Semua-Elektrik Convertible Terhad Debut Di Eropah

Pengeluaran siri untuk MINI Cooper SE Convertible ini akan dihadkan kepada hanya 999 unit.

Sudah agak lama sejak MINI melancarkan kenderaan elektrik pertama mereka, Cooper SE. Kini, syarikat itu akhirnya memutuskan untuk mengambil formula yang sama kepada satu model convertible yang mereka jual. Pada Julai 2022, kenderaan ini wujud sebagai satu prototaip ujian. Sambutan terhadapnya nampaknya begitu baik sehingga mereka memutuskan untuk mengeluarkannya bersama model convertible petrol standard di Belanda. 999 unit akan dibuat secara eksklusif untuk dijual di Eropah mulai April 2023.

Mini-Cooper-SE-Convertible-7.0

Cooper SE Convertible menampilkan rangkaian pemacu elektrik dan bateri yang sama dengan Cooper SE Hatchback 3 pintu. Julat terhad kepada lebih 200km dengan cas penuh. Ia mendapat motor elektrik 184 kuasa kuda dengan oomph yang mencukupi untuk membolehkan Mini Cooper SE Convertible memecut dari 0-100km/j dalam… 8.2 saat.

Itu hampir satu saat lebih perlahan daripada hatchback 3 pintu, tetapi ia dijangka disebabkan oleh berat tambahan mekanisme bumbung convertible. Mekanisme itu juga mengambil sedikit ruang dalam but, jadi ruang kargo telah menyusut daripada 211L kepada 160L. Bahagian soft-top boleh dibuka atau ditutup secara elektronik pada kelajuan sehingga 30km/j. Pada model elektrik ini, ia telah diberikan corak Union Jack.

Sebagai model pengeluaran terhad, Mini Cooper SE Convertible boleh didapati dalam dua pilihan warna sahaja – Enigmatic Black dan White Silver. Pemegang pintu, scuttle tepi dan lampu keliling disiapkan dalam warna Resolute Bronze.

Logo dan huruf model selesai dalam Piano Black. Terdapat logo ‘E’ pada apron hadapan dan belakang untuk membantu membezakannya dengan model petrol, serta rim aloi cast 17″ yang sangat menarik dalam reka bentuk Electric Power Spoke 2-tone. Satu lagi perubahan reka bentuk ialah penambahan huruf bersiri pada trim ambang pintu dan scuttle tepi.

Di bahagian dalam, model ini mendapat reka bentuk MINI Yours Leather Lounge dengan stereng kulit sukan pelbagai fungsi dalam kulit Nappa. Terdapat lencana MINI Electric pada jejari stereng bawah. Aksen warna kuning dalam kabin juga membantu membezakannya daripada model ICE.

Mini-Cooper-SE-Convertible-1.0

MINI mendakwa ini adalah ‘premium bebas pelepasan tempatan convertible pertama dalam segmen kereta kecil’ walaupun smart EQ fortwo cabrio sudah ada.

Previous post

Dari 44,000 Tempahan 13,600 Pembeli Axia Tukar Ke Model Terbaharu

Next post

Model Subaru Crosstrek 2024 Akan Datang Ke ASEAN

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *