Bisnes

Sudahkah Proton Membayar Balik Pinjaman RM1.5 Bilion Mereka?

Pada tahun 2018 yang lalu, Proton berhutang banyak wang kepada vendor mereka dengan jualan yang kurang memberangsangkan dan pengedar yang kering. Kemudian berita baik tiba pada bulan Jun 2017 di mana DRB-HICOM Bhd (pemilik proton) dan Zhejiang Geely Holdings Group menandatangani perjanjian, yang menyaksikan Zhejiang Geely Holdings Group memperoleh 49.99% pengeluar kereta Proton dan 51% jenama kereta sukan Lotus dalam transaksi yang bernilai RM1 bilion.

Harga Jual

Pada masa itu, Geely membayar RM460.30 juta kepada Proton yang mana RM170 juta adalah wang tunai dan baki RM290 juta dibayar dengan rebound kenderaan platform utiliti sukan (SUV) Geely, Boyue.

Zhejiang Geely juga membayar 100 juta pound sterling (RM540 juta) kepada Proton untuk kepentingan 51% dalam Lotus Cars.

Kerjasama Geely dengan DRB-HICOM BHD adalah berita baik kerana kedua-dua negara, serta vendor dan peniaga kerana Proton hari ini kembali sebagai nama isi rumah dan rangkaian kenderaan yang disemak semula bersama-sama dengan SUV X70 adalah dalam senarai ‘mahu milik’ ramai rakyat Malaysia dan semakin berkembang. Apa yang nyata adalah Geely telah menyelesaikan masalah pening kepala Malaysia yang besar dan ini adalah berita terbaik sejak itu.

Proton X70 Local assembled in Malaysia
Proton X70 Local assembled in Malaysia
Proton X70 Local assembled in Malaysia
Proton X70 Local assembled in Malaysia
Proton X70 Local assembled in Malaysia
Proton X70 Local assembled in Malaysia
Proton X70 Local assembled in Malaysia

Apa sudah jadi dengan pinjaman itu?

Walau bagaimanapun, apa sudah jadi dengan pinjaman mudah RM1.5 bilion yang telah diberikan kepada Proton pada April 2016 oleh kerajaan (ini sebenarnya adalah wang pembayar cukai Malaysia dan kita harus dimaklumkan tentang bayaran baliknya, jika ada).

Dari jumlah pinjaman mudah sebanyak RM1.5 bilion, Kerajaan telah menyerahkan RM1.25 bilion kepada Proton yang sebahagian besarnya digunakan untuk menjelaskan bayaran tertunggak kepada vendornya. Baki RM250 juta telah disalurkan seminggu kemudian. Secara berasingan, seperti yang diumumkan oleh Menteri Kewangan II, Kerajaan membayar balik geran penyelidikan Proton bernilai RM1.1 bilion apabila perjanjian akhir ditandatangani dengan Geely pada Julai 2017.

Pekerjaan Selamat

Pinjaman ini diberikan kerana sebab yang baik kerana Proton mempunyai kira-kira 12,000 pekerja dan vendornya mempunyai 50,000 pekerja tambahan yang bermakna kira-kira 62,000 pekerjaan diselamatkan.

Pada 17hb Jun 2017, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato ‘Sri Mustapa Mohamed mengeluarkan kenyataan yang menjelaskan sebab-sebab mengapa wang pembayar cukai dipinjamkan kepada Proton sebagai tindak balas kepada kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir pada masa itu.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Approved Permit

Sekarang, Februari 2020, SUV Proton X70 yang dipasang di negara ini telah dilancarkan dengan harga jual yang akan menjadikan ramai rakyat Malaysia melawat banyak penjual Proton bahgaru dan sedia ada di seluruh negara, termasuk yang terbaru yang akan dibuka di Puchong.

SUV Proton X70 terdahulu yang diimport sepenuhnya dari China berjaya mencapai jualan 29,000 dalam tempoh 13-14 bulan yang lalu dan kejayaan ini adalah sebahagiannya disebabkan oleh 29,000 ‘Permit Import yang Diluluskan’ yang telah diberikan kepada Proton untuk mengimport SUV X70 dengan kadar cukai import yang sangat baik.

Ini sahaja akan membolehkan Proton dan Geely mencapai keuntungan lumayan bagi 29,000 unit SUV Proton X70. Pada harga purata RM10,000 (untuk harga purata hari ini) untuk Permit Yang Diluluskan, ini sahaja menghasilkan RM290,000,000 sebelum sebarang keuntungan ditambah kepada setiap SUV Proton X70 yang diimport.

Pembayar cukai memerlukan jawapan

Walau apa pun, berita yang baik masih lagi Proton sudah sembuh dan dalam perjalanan menjadi pengeluar kereta No.1 di Malaysia dengan pasaran eksport yang semakin meningkat di luar negara. Banyak pekerjaan telah disimpan. Perniagaan baharu dibuka dengan peningkatan permintaan Proton. Eksport kelihatan positif untuk Proton baharu. Bagaimanapun, apa yang telah berlaku kepada pinjaman mudah RM1.5 Bilion dan geran penyelidikan kerajaan RM1.1 Bilion Malaysia?

Adakah kita akan mendapat jawapannya?

Previous post

Menyelesaikan Masalah Lalu Lintas Bandaraya Kuala Lumpur

Next post

Lexus UX 200 Dibuka Untuk Tempahan di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *