Berita Auto

Dasar Automotif Negara 2019 (NAP 2019) Lebih Cenderung Kepada EV Pasangan Tempatan

Kenderaan Elektrik, Pemanduan Autonomi & Pengeluaran Bateri EV adalah berita utama. 

Kami baru sahaja dapat melihat NAP 2019 yang kini sudah ditangguh selama 13 bulan. Ya, pelbagai jabatan yang terlibat dalam menghasilkan NAP ini telah meneliti semua isu yang tidak di dalam NAP sebelum ini dan dokumen baharu ini menunjukkan arah kerajaan yang kelihatan cerah pada kenderaan elektrik (EV), infrastruktur stesen pengisian dan juga autonomi teknologi memandu dengan pembangunan semua ini akan dilaksanakan di negara kita.

NAP 2019

Ya, Malaysia ingin menjadi hab bagi rantau ini untuk Teknologi Pemanduan Autonomi dengan langkah menyediakan kawasan yang ditetapkan di negara untuk ujian jalan raya yang penuh dan syarikat perisian dan kejuruteraan tempatan boleh terlibat dalam projek ini. (Terdapat sebuah bandar di China, Guangzhou di mana jenama kereta Cina Pony-ai sedang menguji projek kereta perkhidmatan teksi autonominya. Di bandar ini hampir 15 juta orang projek ini sudah bermula dan kita sudah terlambat.)

Pony ai autonomous car test

NAP 2019 juga mencadangkan langkah ke arah pengeluaran kenderaan elektrik, termasuk pembuatan bateri kenderaan elektrik yang merupakan teknologi bateri litium. Pada Disember tahun lepas, 2019, kerajaan Indonesia mengumumkan bahawa mereka berhasrat untuk membuat bateri litium untuk digunakan dalam kenderaan elektrik pada tahun 2023, bersama-sama dengan tumbuhan yang dijangka menghasilkan bahan kimia yang digunakan dalam bateri, menurut menteri yang mengawasi tenaga dan kementerian perlombongan.

Menteri Penyelaras untuk Hal Ehwal Maritim dan Pelaburan Luhut Pandjaitan berkata beliau mahu para pelabur memulakan perniagaan pengeluaran bateri bersama dengan kilang yang akan menghasilkan bahan kimia bateri yang diekstrak daripada bijih nikel. Indonesia kini memegang hampir satu perempat rizab nikel global, bernilai hari ini sekitar USD350 bilion dan terdapat larangan kerajaan Indonesia terhadap eksport bijih. Oleh itu, pengeluar bateri perlu menubuhkan kilang-kilang di Indonesia untuk menaikkan permintaan EV global yang meningkat.

NAP 2019 juga mendorong pengeluaran penuh Kenderaan Elektrik di Malaysia dengan penggunaan vendor dan kepakaran tempatan. Minggu lepas, 11hb Januari 2020, Thailand mengumumkan bahawa dua pengeluar kereta besar mereka akan memulakan pengeluaran EV di Thailand. Skim EV Thailand telah dilancarkan oleh Lembaga Pelaburan (BoI) pada Mac 2017 untuk membuka permohonan pelaburan dari pembuat kereta. EV yang layak adalah versi hybrid, plug-in dan bateri. Sejumlah 13 syarikat EV telah diberikan keistimewaan termasuk Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Mercedes-Benz, BMW, SAIC Motor-CP, FOMM, Mitsubishi dan Mobiliti Mine.

Pada bulan Julai 2019, BMW Group Thailand telah melancarkan barisan pemasangan tempatan di kilang DRÄXLMAIER Group. Loji pemasangan bateri voltan tinggi memasang kedua-dua modul bateri dan bateri itu sendiri. Bateri akhir kemudian akan diangkut ke Plant Rayong untuk pengeluaran seluruh rangkaian BMW 5 Series Plug-in Hybrid. Sejak 2017, BMW Group Manufacturing Thailand telah memasang empat hibrid plug-in BMW di Amata City Industrial Estate, wilayah Rayong.

DRÄXLMAIER Group plant
DRÄXLMAIER Group plant
DRÄXLMAIER Group plant
DRÄXLMAIER Group plant

Pada bulan Jun 2019, Energy Absolute, syarikat penjanaan elektrik kedua terbesar di Thailand dengan permodalan pasaran, melancarkan EV penumpang Mine Mobiliti di Pameran Motor Bangkok dan segera menerima lebih daripada 4,500 pesanan. Kereta itu berharga kira-kira 1.2 juta baht (USD38,000), lebih murah berbanding Nissan Leaf atau Kia Soul EV yang setanding.

Kereta elektrik semua baharu ini akan tersedia untuk pemilik baru sama seperti bilik pameran EV mula diisi dengan model asing.

Mine Mobility passenger EV
Mine Mobility passenger EV
Mine Mobility passenger EV
Mine Mobility passenger EV

Pada Ogos 2019, Mercedes Benz mengumumkan bahawa ia akan bekerjasama dengan agensi sains utama Thailand untuk menguji kenderaan elektrik (EV) dan teknologi bateri, dan memindahkan pengetahuan ke Thailand.

“Permintaan untuk EV di Thailand semakin meningkat,” kata ketua eksekutif Mercedes-Benz Manufacturing Thailand, Andreas Lettner. “Mercedes-Benz komited kepada operasi pembuatan tempatannya untuk bersedia untuk mobiliti elektrik, terutama melalui EV bateri.”

Narong Sirilertworakul, Presiden Agensi Pembangunan Sains dan Teknologi Kebangsaan (NSTDA), berkata pelaburan oleh Mercedes akan meningkatkan tahap sektor teknologi auto Thailand.

“Kami berharap dapat membangunkan pangkalan pengeluaran untuk bateri di Thailand untuk selaras dengan piawaian kualiti antarabangsa,” kata Narong.

Mercedes dan NSTDA melantik PTEC (Pusat Pengujian Produk Elektrik dan Elektronik) sebagai makmal yang akan menguji bateri untuk EV hibrid plug-in. Mercedes menjangkakan makmal itu akan siap dan beroperasi untuk ujian pengesahan produk yang dipertingkat tahun ini.

Makmal ini akan menjadi kemudahan ujian bateri EV pertama di Thailand. Pemilihan ini merupakan sebahagian daripada usaha untuk mewujudkan infrastruktur yang diperlukan untuk menyokong industri automotif berteknologi tinggi di Thailand. Juga, dalam perancangan Mercedes dan NSTDAS adalah untuk sebuah makmal ujian kenderaan autonomi.

Sementara itu, Mitsubishi Motors memilih Thailand pada minggu berikutnya sebagai negara pertama di luar Jepun, di mana ia akan membuat kenderaan elektrik hibrid. Mitsubishi Motors Jepun berkata ia berhasrat untuk menghasilkan EV hibrid di Thailand menjelang 2021. Syarikat itu akan melabur USD92 juta dalam kilangnya di wilayah Chonburi di Timur Laut untuk tujuan itu.

Pengumuman itu adalah tanda kepercayaan yang kuat untuk Thailand. Kilang Chonburi akan menjadi yang pertama menghasilkan EV hibrid plug-in Mitsubishi Outlander di luar Jepun.

Output awal akan menjadi jumlah yang sederhana sebanyak 3,000 kenderaan pada tahun pertama. Pasaran EV di Thailand dan Asia Tenggara adalah kecil, tetapi Mitsubishi percaya bahawa ia akan berkembang.

Industri EV dan bateri EV adalah industri yang mendapat sokongan kerajaan Thailand yang mantap di bawah strategi negara untuk menggalakkan industri maju dan hijau. Kerajaan Thailand percaya industri itu akan menjadi pemacu ekonomi Thailand kerana ia akan dinaik taraf untuk masa depan.

Jadi, dengan Indonesia dan Thailand bergerak maju ke dalam Pengeluaran Kenderaan Elektrik dan juga pengeluaran bateri EV (yang menghasilkan kira-kira 60-65% daripada kos EV), apakah harapan Malaysia menjadi hab EV untuk rantau ini?

Adakah NAP Malaysia 2019 ini sudah terlambat atau tidak?

Previous post

Pasukan Pemimpin Maserati Ada Anggota Baharu

Next post

Trak Pikap Hyundai Santa Cruz Sah Akan Datang Pada 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *