Bisnes

Kenapa Polisi Automotif Negara Kita Masih Tergendala?

Kemaskini terakhir mengatakan ia akan diumumkan pada 13 Disember ini.

Bagi kebanyakan yang membaca ini, Dasar Automotif Kebangsaan Malaysia (NAP) mungkin tidak penting kepada anda, tetapi jika anda adalah penjaga jenama automotif di Malaysia dan bekerja di sistem eko automotif Malaysia, NAP mungkin merupakan polisi yang paling penting yang anda nanti-nantikan tahun demi tahun. Dasar ini menjejaskan landskap automotif kami dalam cara yang lebih banyak daripada kebanyakan anda membaca ini dapat difahami.

Pekerjaan terjejas sekiranya dasar itu tidak difikirkan dengan betul.

Beberapa tahun lalu, Malaysia adalah pemimpin automotif di ASEAN. Baru-baru ini Malaysia telah jatuh ke tangga ketiga (Thailand pertama dan Indonesia sekarang kedua) dan pada masa ini, tahun hadapan, Vietnam akan berada di hadapan kita.

Semua ini bererti kehilangan pekerjaan untuk rakyat Malaysia. Kehilangan pelaburan langsung asing dan kerugian besar kepada pertumbuhan industri automotif kami.

Bagaimanakah jenama kereta akan berkembang?

NAP 2019 yang sepatutnya dibentangkan kepada komuniti automotif Malaysia pada akhir 2018 untuk membolehkan semua jenama kereta merancang untuk pelancaran 2019 kereta dan harga mereka telah ditangguhkan beberapa kali oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Kementerian Kewangan (MOF).

Pada tahun-tahun sebelumnya, Institut Automotif Malaysia (MAI) telah menjadi penasihat kuat kepada menteri MITI dan pasukan lama.

Walau bagaimanapun, MAI, yang baru-baru ini dijenamakan semula sebagai MARii (Institut Otomotif, Robotik & IoT Malaysia) telah sebaliknya terus bekerja dengan rakan mereka untuk menganjurkan pameran kereta di Semenanjung Malaysia dan baru-baru ini di bandar Penampang, negeri Sabah dari 19-20 Oktober 2019 di mana jenama kereta diminta untuk mengambil bahagian (seperti yang kita dimaklumkan oleh beberapa eksekutif) dan membayar harga tapak yang tinggi.

Pameran kereta Panampang menerima kurang daripada 2,000 pelawat dan sebahagian besar jenama yang menyertai kecewa dengan kehadiran dan reaksi dari orang ramai yang hadir. Ini telah dikongsi dengan kami oleh beberapa jenama kereta yang mengambil bahagian.

Sekarang, sebalik dari terlibat dalam penganjuran Pameran Motor dan Car Of The Year (COTY) (pada bulan Disember 2019) MARii dan MITI sepatutnya berusaha untuk membangunkan industri automotif yang mundur dan mula mencari peluang bekerja dengan rakan kongsi global dalam industri kenderaan elektrik, seperti pembuatan bateri dan penyedia teknologi untuk memulakan kilang dan kemudahan Penyelidikan Automotif di Malaysia untuk meningkatkan lagi pasaran automotif kita.

Bagaimana Thailand dan Indonesia untung.

Inilah sebab mengapa pengilang bateri EV membuka kilang-kilang di Indonesia dan Thailand selama 12 bulan yang lalu.

Inilah sebabnya mengapa Hyundai baru sahaja mengumumkan kilang pemasangan kenderaan ASEAN baharu di Indonesia dan bukan Malaysia.

Inilah sebab mengapa Motor Image (penjaga jenama Subaru yang berpangkalan di Singapura) membuka kilang pemasangan ASEAN di luar Bangkok untuk memulakan pemasangan SUV Forester yang popular. (hanya Subaru XV dipasang di Malaysia).

Inilah sebabnya mengapa banyak model kereta tidak diperkenalkan di Malaysia dan sebaliknya Thailand, Indonesia dan Vietnam pula yang lebih awal dengan pelancaran baharu daripada kita. 

Inilah sebabnya mengapa Mitsubishi Xpander masih menunggu pelancarannya di Malaysia apabila Indonesia, Thailand dan Vietnam telah melihat jualan yang kukuh.

Lihat sahaja Honda Civic yang pelancaranya yang telah dijadualkan beberapa bulan yang lalu. Kami pandu-uji model itu di Bangkok tiga bulan lalu dan pelancaran Malaysianya ditangguhkan sehingga hari ini.

Honda City Turbo semua baharu yang baru dilancarkan di Thailand dua minggu yang lalu dan tidak ada pengesahan pelancaran Malaysia yang dirancang lagi.

Honda Motor mempunyai dua kilang kereta di Thailand yang menghasilkan pelbagai model untuk domestik dan eksport. Sepatutnya Malaysia mempunyai dua kilang Honda.

Dengan persaraan orang utama di MOF (Kementerian Kewangan), keputusan masih tertangguh bagi jenama kereta yang disebutkan di atas untuk bergerak ke hadapan dan usaha membantu MARii berkurangan kerana mereka sibuk mengejar peserta pameran untuk Motor Show mereka yang akan datang di Lembah Klang.

Tidak lama lagi, pasaran automotif kita akan, tidak hanya di belakang Thailand dan Indonesia, tetapi Vietnam juga akan mendahului Malaysia dalam masa beberapa tahun kalau tidak lebih awal.

Previous post

Moto Vlog Ketiga | Hari Bersejarah | Pergi Ambil Delivery Moto | Part 2

Next post

Proton X70 Kenderaan Rasmi Persidangan MyAPEC 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *