Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Trak Pikap Hyundai Santa Cruz Sah Akan Datang Pada 2020

Lima tahun yang lalu di Pameran Auto Antarabangsa Amerika Utara di Detroit, Hyundai mempersembahkan konsep trak crossover mereka, Santa Cruz. Tidak lama selepas itu web sibuk dengan berita bahawa trak ini akan menjadi kenyataan dan akan membawa bahasa reka bentuk yang sama sekali baru selaras dengan rupa konsep trak.

Hyundai Santa Cruz Pickup Truck 2021

Reka bentuk itu masih baru dan menarik untuk dilihat tetapi Hyundai kini dikhabarkan bersedia untuk melangkah ke segmen trak yang semakin meningkat dengan trak yang akan membawa bahasa reka bentuk SUV Santa Fe semua baharu atau mungkin SUV Tucson. Kami rasa lebih kepada Santa Fe kerana ukuran dan perkadarannya yang akan kelihatan seperti besar dan garang seperti Ranger dan Triton.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Trak pikap Hyundai Santa Cruz akan dihasilkan di Montgomery, Alabama di mana Hyundai melabur lebih daripada USD410 juta untuk mengembangkan loji pemasangan Montgomery untuk trak pikap Santa Cruz ini. Pengeluaran baru ini juga akan memerlukan tenaga kerja tambahan sebanyak 200 orang di loji itu dan mewujudkan 1,000 lagi pekerjaan berkaitan automotif baharu di rantau ini.

Hyundai Santa Cruz Pickup Truck 2021

Pada pelancaran Hyundai GV80 di Korea Selatan, ketua penyelidikan dan pembangunan memberitahu laman web Australia www.CarSales.com.au bahawa enjin 3.0 liter dengan 274 kuasa kuda (278 PS) “akan mempunyai begitu banyak aplikasi.”

Hyundai  Albert Biermann  pernah bekerja di BMW di bahagian ‘M’ mereka dan oleh itu kita boleh menjangkakan trak pikap yang sangat kuat dan halus dari Hyundai.

Cadangan kuasa trak baharu Hyundai akan memenuhi piawaian pelepasan terbaru (Euro 6 Step II), oleh itu trak ini juga akan ditawarkan di negara-negara Eropah dan ASEAN. Jangkauan enjin mungkin yang di dalam Santa Cruz termasuk petrol empat silinder T-GDi 2.5-liter dan juga kembar turbo T-GDi V6 3.5 untuk pembeli Amerika Utara.

Bagi pembeli ASEAN, trak pikap Santa Cruze ini mungkin akan ditawarkan dengan dua enjin empat silinder yang merupakan unit 2.4 liter unit kemasukan yang menghasilkan 185hp dan 241Nm. Terdapat juga 2.0 liter turbocharged dengan 235hp dan 352Nm.

Menariknya, pengeluaran trak pikap di atas bingkai badan tidak akan menjadi hala tuju Hyundai untuk Santa Cruz. Sebaliknya ia akan menjadi unibody yang tidak akan menjadikannya sekuat seperti katakan Triton, Ranger atau Hilux tetapi lebih seperti SUV dengan daya angkut di belakang.

Lihatlah kepada pasaran pengguna trak pikap semasa. Kebanyakan pembeli adalah pemandu bandar sahaja yang tidak pernah membawa trak pikap mereka berlumpur, apatah lagi, keluar tarmac halus. Jadi, kemungkinan Santa Cruz akan disasarkan kepada pembeli bandar dan bukan untuk perlombongan tugas berat, pembalakan dan pengguna pertanian.

Lakaran Hyundai Santa Cruz oleh Kleber Silva

Previous post

Dasar Automotif Negara 2019 (NAP 2019) Lebih Cenderung Kepada EV Pasangan Tempatan

Next post

Ott Tanak Terlibat Dalam Kemalangan Dengan WRC Hyundainya Tetapi Beliau Selamat Tanpa Sebarang Kecederaan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *