Bisnes

Saingan BMW dan Mercedes-Benz Semakin Sengit

Siapa yang akan menjual kenderaan paling banyak pada tahun 2019?

Perlumbaan sudah bermula di antara dua jenama premium terbesar di Malaysia. Persaingan mesra yang sudah dari dulu kala lagi meletakkan kami media permotoran di grandstand menjadi saksi kepada gerak pertempuran mesra mereka dari litar ke litar.

BMW LWN Mercedes

Ya, persaingan antara Mercedes-Benz dan BMW di Malaysia telah sudah bertahun-tahun tetapi dalam tempoh 5-6 tahun kebelakangan ini perlumbaan itu semakin hangat terutama sekali ketika insentif hibrid plug-in yang dianugerahkan oleh kerajaan terdahulu membenarkan kedua-dua BMW dan Mercedes-Benz di Malaysia untuk kecapi jualan dua angka pertama kali sejak bertahun di Malaysia.

Insentif cukai ini membawa harga jualan kereta spesifikasi tinggi BMW dan Mercedes-Benz lebih sedikit sahaja di atas harga eksekutif pasangan tempatan dan juga sedan import Jepun dan Korea. Pembeli Mazda6, Honda Accord, Toyota Camry, Hyundai Sonata, Kia Optima dan Nissan Teana boleh naik taraf ke BMW 330e dan Mercedes-Benz C350e dengan mudah.

Jadi dengan peningkatan jualan BMW 330e dan Mercedes-Benz C350e, sedan Jepun dan Korea yang disebutkan di atas semua menyaksikan kejatuhan permintaan yang ketara sampai ke titik satu angka jualan sebulan.

Now four years later, the number of BMW 330e and Mercedes-Benz C350e cars running around Malaysia is quite amazing seeing as these cars are not as popular elsewhere in the region as other countries in ASEAN were not so generous with import tax incentives for plug-in hybrids like our previous MITI and MAI (now rebranded as MAAri) team were.

Hari ini, BMW 330e dan Mercedes-Benz C350e 2015-2016 sama seperti mana-mana sedan eksekutif Jepun atau Korea di bandar-bandar utama kami dan untuk 2019, dengan berakhirnya insentif cukai dan Dasar Automotif Kebangsaan yang masih di dalam peti keselamatan yang terkunci menunggu namun satu lagi tarikh pelancaran, kedua-dua Mercedes-Benz dan BMW di Malaysia telah berhenti menjual BMW 330e dan Mercedes-Benz C350e bersama-sama dengan kereta hibrid plug-in lain yang juga dengan insentif tanpa cukai import mereka, harga jualannya kini mencecah RM380,000 lebih (yang lebih daripada RM120,000 daripada harga bebas cukai).

Inilah sebabnya kenapa kedua-dua BMW 330e dan Mercedes-Benz C350e telah digantikan oleh model petrol dengan harga jauh di hadapan Mazda6, Honda Accord, Toyota Camry, Hyundai Sonata, Kia Optima dan Nissan Teana (Tan Chong berhenti menjual Nissan Teana di Malaysia dan Mazda tidak lagi ada stok kereta wagon atau sedan Mazda6).

Oleh itu, dalam masa beberapa minggu apabila angka jualan terakhir dikeluarkan, siapakah yang akan menjadi pemimpin jualan pasaran premium di Malaysia. BMW Malaysia atau Mercedes-Benz Malaysia?

Well para eksekutif dari kedua-dua BMW dan Mercedes-Benz Malaysia nampak tersenyum dan memberi respons positif kepada kami dengan angka jualan lima digit yang positif setakat ini. Tetapi belum ada angka jualan akhir. 

Melihat jumlah jualan lima angka (10,000 atau lebih) untuk kedua-dua BMW atau Mercedes-Benz Malaysia kami fikir ia sudah sangat baik memandangkan ekonomi menurun, mata wang menderita dan kelembapan industri kereta kita.

Kami harapkan yang terbaik untuk kedua-dua BMW Malaysia dan Mercedes-Benz Malaysia dan seperti yang kami katakan, melampaui angka jualan 10k yang sudah sangat baik dan janganlah kita berdebat mengenai siapa pemimpin segmen dan sebaliknya melihat ke arah kejayaan 2020 untuk semua. 

Previous post

BMW 3 Series Touring Dengan Pakej AC Schnitzer

Next post

Ford Transit Custom R185 Hasil Tangan MS-RT

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *