Konsep / Lakaran / Intipan

UK Akan Jual Hanya Kereta Elektrik … Pemegang AP Malaysia Bagaimana?

Britain akan mengharamkan penjualan kereta petrol dan diesel baru bermula 2040 sebagai sebahagian daripada rancangan untuk menghapuskan mereka dari jalan raya sama sekali 10 tahun dari sekarang kata Menteri Alam Sekitar Michael Gove pada Rabu minggu ini. Ini mungkin berita buruk bagi pembeli kereta grey import / pembeli kereta terpakai, pemegang AP Malaysia  kerana sebahagian besar dari mereka mendapat kereta mereka dari Britain (kereta panduan kanan dan mileage rendah).

Komen Gove mengesahkan laporan akhbar UK pada hari Selasa yang mengatakan dari 2040 semua kenderaan baru yang dijual mesti elektrik sepenuhnya sebagai sebahagian daripada rancangan untuk membersihkan pencemaran udara. Jualan kenderaan hibrid baru yang mempunyai motor elektrik digabungkan dengan enjin petrol atau diesel juga akan berakhir di bawah pelan itu.

UK adalah negara Eropah yang terkini untuk memberi tumpuan kepada kenderaan elektrik untuk pengangkutan masa depan. Perancis juga merancang untuk mengakhiri penjualan kenderaan petrol dan diesel pada 2040 dalam usaha untuk menjadi negara neutral karbon. Bandar Jerman termasuk Stuttgart dan Munich juga mengatakan mereka sedang mempertimbangkan untuk melarang beberapa kenderaan diesel, yang dipersalahkan untuk pelepasan NOx berbahaya.

Langkah UK kemungkinan akan mempercepat penurunan kenderaan diesel di UK, pasaran kedua terbesar di Eropah selepas Jerman.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Previous post

Semua Honda CR-V Eropah Baharu Akan Dibuat di Jepun

Next post

Porsche Akan Berhenti Mengeluarkan Enjin Diesel

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *