Pandu Uji

Audi Kehilangan Ketua Pembangunan Enjin

Ketua pembangunan enjin Audi, Stefan Knirsch, meninggalkan syarikat itu sebaik sahaja jenama tersebut menolak masuk kereta elektrik dan menghadapi persaingan yang semakin meningkat daripada saingan Mercedes-Benz.

audi_motorsport-5

Knirsch, bekas eksekutif Porsche, telah membawa pembangunan enjin Audi sejak lewat 2013. Beliau akan meninggalkan syarikat itu atas permintaannya sendiri. Knirsch adalah ketua Porsche pengurusan kualiti dan pembangunan enjin sebelum menyertai Audi. Beliau meninggalkan Audi kerana jenama itu memperluaskan rangkaian kereta elektrik dan meneroka teknologi kenderaan pandu sendiri.

AT150282_small (1)

Setelah bercakap dalam slogan pengiklanannya iaitu “Vorsprung durch Technik” – kemajuan melalui teknologi – sejak tahun 1970-an, Audi menarik kritikan beberapa tahun yang lalu daripada beberapa penganalisis industri motor untuk keengganannyamemeluk teknologi inovatif dan membangunkan kenderaan baru. Empat tahun selepas Audi mengatasi Mercedes Daimler dalam jualan kereta mewah di seluruh dunia, plumbumnya atas saingan yang berpusat di Stuttgart mengecut. Jualan Mercedes melonjak 14 peratus pada Januari-Mei daripada setahun yang lalu kepada 729,000 kereta, merapatkan jurang kepada Audi, yang jumlah yang meningkat sebanyak 4.3 peratus kepada 745,000 kereta. Sebagai perbandingan, Audi terjual lebih banyak dari Mercedes oleh 91,000 kereta pada 2014, yang menyaksikan BMW mengambil jualan kereta mewah untuk tahun ke-10.

audi_rs6_avant_2

Previous post

Volkswagen Malaysia Sumbang 200 Unit Kerusi Kereta Kanak-Kanak Bagi Tujuan CPS

Next post

BMW Sahkan Model 7-Series Serba Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *