Berita AutoPandu Uji

Honda WR-V di Langkawi dan Perbandingannya dengan Perodua Ativa

Mengejar Ciri Terbaik dari Honda WR-V: Apakah Kemungkinannya Menjadi Pilihan Utama Keluarga Malaysia?

Mengejar hujung minggu yang santai, beberapa pihak media termasuk Gohed Gostan telah diberi peluang untuk mencuba Honda WR-V di pulau indah Langkawi. Pada pandangan pertama, reka bentuk Honda WR-V sungguh menarik, terutamanya pandangan dari belakang. Satu elemen tradisional yang tetap ada ialah tuil handbrake – sesuatu yang jarang ditemui dalam model kereta terkini.

Laluan dari jalan lurus, berliku-liku, turun naik bukit, di kawasan bandar dan luar bandar, Honda WR-V mampu menghadapinya dengan cemerlang. Walaupun dikelaskan sebagai SUV kecil, rupanya tidak terlalu kecil dan ternyata sesuai untuk kegunaan harian. Baik sebagai kereta kedua atau ketiga dalam keluarga, atau mungkin sebagai hadiah kepada anak-anak yang baru memulakan pengajian di universiti. Selain itu, ia juga sesuai untuk aktiviti seperti ke pasar mingguan atau digunakan oleh atuk untuk pergi solat di masjid.

Honda WR-V lwn Perodua Ativa

Bila berbicara tentang Honda WR-V, ramai yang gemar membandingkannya dengan Perodua Ativa. Jika kita lihat dari segi reka bentuk luaran, kedua-dua model ini mempamerkan garisan yang dinamik dan moden. Namun, Honda WR-V menonjolkan identiti yang sedikit lebih berotot, manakala Ativa mempamerkan imej yang lebih mesra dan ringkas.

Dari segi prestasi, Honda WR-V dan Perodua Ativa menawarkan pengalaman pemanduan yang berbeza. Honda WR-V, dengan enjin yang sama seperti Honda City, menjanjikan prestasi yang mantap dengan tenaga yang cukup untuk keperluan seharian. Di pihak lain, Perodua Ativa dikuasai oleh enjin turbo 1.0 liter yang memberikan respons cepat dan cekap dalam penggunaan bahan bakar.

Berkenaan ruang dalaman, Honda WR-V menawarkan ruang yang luas dengan keselesaan yang tinggi, sesuai untuk perjalanan jarak jauh. Sementara Ativa, walaupun saiznya lebih kecil, tetap memberikan keselesaan yang memadai dengan reka bentuk dalaman yang pintar.

Dari segi teknologi, kedua-dua model ini dilengkapi dengan ciri keselamatan terkini dan sistem infotainment yang canggih. Namun, Honda mungkin sedikit lebih unggul dengan jenama mereka yang terkenal dalam inovasi teknologi kereta.

Mungkin yang paling menarik adalah harga kedua-dua model ini. Ya, walaupun Honda WR-V mungkin datang dengan harga yang sedikit lebih tinggi berbanding dengan Ativa, namun dengan ciri dan reka bentuk yang ditawarkan, ia tetap memberikan nilai yang baik untuk wang yang dibelanjakan.

Harga Perodua Ativa bermula dari RM64,515.00 sehingga RM75,718.15

Harga Honda WR-V bermula dari RM89,900.00 sehingga RM107,900.00

Encik Nattawut Sasitorn

Berkongsi maklumat bersama Encik Nattawut Sasitorn, Assistant Large Project Leader untuk Honda WR-V, beliau mengesahkan bahawa model ini dimaksudkan untuk menggantikan model BR-V di pasaran Malaysia. Ini menggambarkan fokus Honda ke arah SUV yang lebih kecil. Walaupun tiada rancangan untuk memperluas barisan WR-V di Malaysia pada masa ini, mereka sedang mempertimbangkan untuk menambah varian e:HEV dalam masa terdekat. Berita baik ini bermakna pilihan hibrid untuk kereta ini akan tersedia di Malaysia tidak lama lagi.

Terus Terang

Honda WR-V bukan hanya menawarkan reka bentuk yang menarik tetapi juga ciri-ciri yang sepadan dengan keperluan pengguna Malaysia. Dengan kemungkinan penambahan varian e:HEV dan fokus Honda ke arah SUV kecil, masa depan Honda WR-V di Malaysia nampak cerah. Mungkin kita tidak akan melihat model BR-V kembali ke pasaran dalam masa terdekat, tetapi dengan kedatangan WR-V, peminat kereta di Malaysia pasti mempunyai banyak yang boleh diharapkan.

Previous post

Hello smart App: Revolusi Dunia Kenderaan Elektrik di Malaysia

Next post

Lewis Hamilton Melawat Malaysia Tapi Bukan Ke Sepang!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *