Pandu Uji

Pengalaman Memandu Porsche Taycan GTS yang Mengujakan

Kekasih Elektrik Kami: Taycan GTS, Harga Hebat dengan Prestasi Menggegarkan

Sebagai seorang pengarang auto untuk gohedgostan.com, saya, Ross Hadi, telah diberikan peluang yang jarang berlaku dalam hidup – peluang untuk memandu Porsche Taycan GTS baharu. Berkat Sime Darby Auto Performance, pengendali jenama Porsche di Malaysia, kami berkesempatan mencuba varian GTS Porsche Taycan yang memang cukup popular di Malaysia dan seluruh dunia.

Porsche Taycan GTS ini tiba dengan Pakej Premium sebagai standard di Malaysia dengan harga RM765,000. Mengambil kira pengecualian cukai jalan untuk semua kenderaan elektrik, Taycan GTS ini memang suatu tawaran yang sangat berharga bagi mereka yang mencari roda baharu yang bebas emisi.

Pakej Premium ini termasuk Cas AC 22kW di dalam kereta, Penyambung Cas Mudah Alih, Kabel Cas, Pengurus Tenaga Rumah, Kawalan Iklim Lanjutan 4 Zon, cermin luar lipat elektrik, paparan penumpang, ParkAssist dengan pemandangan sekeliling dan banyak lagi. Taycan GTS kami datang dengan pilihan panoramic roof dengan Sunshine Control, yang dapat mengubah kaca atap dari jernih ke legap dengan sekadar satu sentuhan butang. Inovasi dalam kereta memang sangat Porsche.

Taycan GTS ini ditempatkan sebagai model serba boleh dan sporty dalam rangkaian Taycan di Malaysia. Ia mempunyai 598PS kuasa overboost dengan Kawalan Pelancaran, memberikan masa 0-100km/j dalam 3.7 saat dan kelajuan maksimum 250km/j. Mod ini boleh aktif selama sepuluh saat pada satu masa. Dalam kebanyakan kes, motor akan dibatasi kepada 517PS yang masih mengagumkan.

Sejurus memandu Taycan GTS ini, saya tersenyum dari telinga ke telinga. Daya pick-up dan pecutan adalah “mind-blasting” (seperti kata Russell Peters), dan ia menjadikan perjalanan dari Tanjung Malim ke Kuala Kubu Bahru melalui Jalan Persekutuan semacam naik roller coaster panjang dan berliku. Saya boleh katakan, Taycan GTS ini memakan jalan raya seperti gula-gula kapas di Fun Fair.

Keupayaan berhenti Taycan GTS ini juga mengagumkan. Ia seakan-akan mempunyai kelajuan berhenti yang secepat kelajuan pecutan. Bila anda sedar yang kereta-kereta yang anda memotong terlalu panjang, hanya brek dan masukkan kereta kembali dalam barisan secepat kelip mata. Takda hal.

Satu lagi perkara yang saya suka tentang Taycan GTS ini ialah keheningannya. Ia senyap seperti tikus, suatu yang saya anggap sempurna. Saya tidak pernah suka kereta atau motosikal yang terlalu bising – saya rasa itu adalah kompensasi pemilik untuk sesuatu yang lain.

Pengendalian Taycan GTS di jalan berliku penuh semangat. Dengan Range calculator/indicator Taycan, anda dapat menentukan jarak anggaran untuk perjalanan anda. Perhitungan ini didasarkan pada profil memandu peribadi anda, keadaan perjalanan anda dan peralatan model berkenaan. Jadi, dalam perjalanan ini, tidak ada perasaan, apa yang namakan ‘range anxiety’ langsung.

Bagi saya, Taycan GTS ini cukup rendah profil untuk menjadi pengangkutan harian. Ia tidak menonjol. Ia sangat selesa dan luas untuk sebuah Porsche. Walaupun saya belum memandu banyak supercar, berbanding dengan yang pernah saya pandu, ini adalah yang paling menarik dan menyeronokkan setakat ini.

Mengenai rupa paras, model GTS mendapat banyak detail hitam atau gelap di luaran, seperti tradisi untuk Porsche yang membawa tiga huruf ini. Race-Tex hitam ditonjolkan dalam kabin, begitu juga dengan finishing aluminium berus dan hitam anodized.

Previous post

Promosi Terhad Volvo Car Malaysia Menawarkan Nilai Tambah RM20K!

Next post

Platform Dalam Talian Volvo Car Malaysia Kini Jual Model EV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *