BisnesMotosikal / Lain Lain Roda

Ducati Melaporkan Keuntungan Kukuh Dengan Aliran Tunai Yang Positif Walaupun Dengan Cabaran Tahun 2020

Strategi menambahkan rangkaian produk membuahkan hasil kerana perolehan setiap motosikal kembali meningkat pada tahun 2020

Ducati menutup 2020 yang mencabar dengan kukuh membuktikan kecekalan pengeluar motosikal Itali ini pada tahun-tahun kebelakangan. Walaupun keadaan global yang rumit dan penghentian produksi selama tujuh minggu tepat pada waktu puncak musim ini, 48,042 (2019: 53,183) motosikal dihantar kepada pelanggan di seluruh dunia, sehingga membatasi jurang penjualan berbanding 2019 hingga -9.7%.

Ducati-Monster-Plus-5.0

Pendapatan akhir tahun 2020 mencapai angka € 676 juta (2019: € 716 juta) dan keuntungan operasi adalah € 24 juta (2019: € 52 juta), dengan margin operasi 4%. Trend pertumbuhan penjualan berbanding 2019 diperhatikan di China (+ 26%), Jerman (+ 6,7%) dan di Switzerland (+ 11,1%). Itali kekal sebagai pasaran utama untuk Ducati, diikuti oleh AS.

Perolehan setiap motosikal meningkat kepadas € 14,883 / motosikal (2019: € 13,500), mewakili nilai tertinggi yang pernah dicapai dalam sejarah Syarikat. Ini secara konsisten mencerminkan strategi mengembangkan rangkaian produk ke bahagian tertinggi dan premium pasaran.

Ducati-Claudio-Domenicali-CEO-1.0

Claudio Domenicali, Ketua Pegawai Eksekutif Ducati Motor Holding, menyatakan: “2020 memang tahun yang mencabar tetapi kami berpuas hati dengan prestasi kewangan kami sepanjang tahun. Berkat disiplin yang ketat, kami dapat mengurangkan kos tetap sehingga membatasi penurunan margin operasi. Pada masa yang sama, banyak pengurangan inventori mempunyai kesan positif terhadap aliran tunai, yang terbaik yang pernah direkodkan sehingga kini.

Pelaburan dalam produk baru tidak tersentuh sepenuhnya dan ini membuka jalan untuk perkembangan positif Ducati di masa depan.
Ucapan terima kasih yang tulus ditujukan kepada warga Ducati yang, setiap hari, dengan semangat dan dedikasi, menyumbang kepada kekuatan dan kejayaan syarikat walaupun pada tahun yang sangat kompleks dan sukar ini.

Ducati-Oliver-Stein-CFO-2.0

Oliver Stein, CFO Ducati Motor Holding, menambah:“Kestabilan kewangan sangat penting bagi sebuah syarikat untuk menyokong pengembangan teknologinya, program inovasi produk dan proses, bersama dengan aktiviti jabatan Ducati Corse. Asas kewangan yang kukuh menjamin kami dapat mengekalkan tonggak penting ini juga pada masa-masa yang mencabar ini. Kami gembira kerana kami dapat membimbing Ducati melalui situasi yang begitu rumit pada tahun 2020 dan kami memulakan tahun 2021 dengan sikap kepercayaan untuk pulih dengan lebih cepat daripada yang dijangkakan pada mulanya. “

Ducati-Scrambler-Desert-Sled-Fasthouse-6.0

Diperkuatkan dengan hasil yang dicapai sejauh ini berkat sokongan berterusan semua yang bekerja, Ducati bersedia menghadapi tahun baharu dengan penuh tenaga dan semangat.

Pada tahun 2020, pengeluar motosikal Itali ini sekali lagi mengesahkan bahawa mereka adalah salah satu majikan yang paling menarik, dengan memperoleh pensijilan Top Employer Italy untuk tahun ketujuh berturut-turut. Sepanjang tahun lalu, Ducati dengan 1.800 pekerja, dapat dengan cepat bertindak balas terhadap situasi yang sedang berkembang yang ditimbulkan oleh wabak ini dari segi pengaturan kerja. Sejak awal bulan Mac, sebuah pasukan petugas dalaman telah dibentuk, menyatukan kemahiran antara bahagian untuk memastikan kaedah, kepekaan, komunikasi yang berterusan dan telus dengan pekerja. Beberapa inisiatif dilaksanakan untuk menyokong pekerja dan keluarga mereka, seperti fleksibiliti maksimum waktu kerja dan bantuan dalam mencari perkhidmatan penjagaan rumah untuk anak-anak dan warga emas melalui platform Kebajikan syarikat.

Ducati-engine-production-line-3.0

Rangkaian penjualan Ducati terdiri daripada 738 peniaga di lebih dari 90 negara. Pengiriman rangkaian baharu akan bermula pada tahun 2021, termasuk Ducati Scrambler Desert Sled Fasthouse dan Monster baharu, motosikal yang mewakili semua intipati Ducati dalam bentuk yang paling ringan, paling padat dan penting. Multistrada V4 baharu, SuperSport 950 dan Ducati Scrambler Nightshift sudah tersedia di seluruh dunia.

Ducati akan terus mengambil bahagian dalam Kejuaraan Dunia MotoGP, membina diatas kemenangan gelaran dunia MotoGP Constructor yang diperoleh pada tahun 2020. Ducati akan turut serta dalam Kejuaraan Dunia Superbike, yang akan bermula pada bulan Mei.

Previous post

April 2021 Ini Kereta Suzuki Akhirnya Kembali Ke Malaysia

Next post

Bentley Continental GT Speed Hadir Dengan 659 PS, 900 Nm

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *