Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Kerjasama Hyundai & Kia dengan Samsung Untuk Perkhidmatan Car-to-Home

Sinergi Teknologi & Kehidupan: Hyundai, Kia Berpadu Tenaga dengan Samsung dalam Inovasi Car-to-Home

Dalam landskap otomotif dan teknologi yang sentiasa berkembang, dua gergasi automotif Korea, Hyundai Motor Company dan Kia Corporation, telah membentuk perkongsian strategik dengan raksasa teknologi Samsung Electronics. Perjanjian yang diumumkan pada 3 Januari ini, mencipta terobosan besar dalam menyepadukan teknologi ke dalam kehidupan sehari-hari kita. Kerjasama ini menjanjikan peningkatan ketersambungan antara ruang kediaman dan mobiliti melalui kerjasama perkhidmatan Car-to-Home dan Home-to-Car.

Melalui kerjasama ini, pelanggan Hyundai dan Kia akan dapat mengawal peralatan digital dari jauh melalui sistem infotainment dalam kereta mereka dengan menggunakan sentuhan dan arahan suara. Sebaliknya, pengguna juga dapat mengawal fungsi kenderaan mereka dari jauh melalui pembesar suara AI, televisyen, dan aplikasi telefon pintar. Integrasi tanpa batas ini adalah hasil gabungan perkhidmatan kereta terhubung Hyundai dan Kia dengan platform Internet of Things (IoT) terkemuka Samsung, ‘SmartThings’, yang menjanjikan pengalaman sambungan yang berterusan.

Kerjasama inovatif ini membawa pelbagai aplikasi dalam kehidupan seharian pengguna. Sebagai contoh, semasa perjalanan pulang pada petang musim panas yang panas, pengguna boleh mengaktifkan ‘Mod Rumah’ untuk mengawal penghawa dingin, penapis udara, robot vakum, dan lampu agar ruang kediaman menjadi selesa. Begitu juga, sebelum meninggalkan rumah, mengaktifkan ‘Mod Jauh’ memastikan lampu dimatikan, robot vakum sedang beroperasi, dan penghawa dingin kenderaan telah diaktifkan terlebih dahulu untuk keselesaan ketika kembali.

Perkhidmatan Car-to-Home dari Hyundai dan Kia membolehkan pengguna mendaftar mod khusus untuk situasi pemanduan, meminimumkan gangguan. Operasi automatik berdasarkan lokasi, bersama-sama dengan arahan sentuhan dan suara, menambah keselesaan bagi pelanggan. Pemilik kenderaan elektrik boleh memanfaatkan perkhidmatan pengurusan tenaga rumah terintegrasi SmartThings untuk memantau dan menyesuaikan penggunaan tenaga bagi kediaman dan kenderaan, mengoptimumkan masa pengecasan.

Hyundai dan Kia mempunyai rancangan bercita-cita tinggi untuk mengembangkan perkhidmatan Car-to-Home dan Home-to-Car mereka secara global. Dengan menghubungkan platform kereta terhubung dan Samsung SmartThings, kejersama ini bertujuan melangkaui sempadan geografi. Syarikat-syarikat ini akan mengembangkan sistem infotainment yang stabil dalam menyediakan perkhidmatan, memastikan ciri-ciri ini sampai ke kenderaan yang sedia ada melalui kemas kini secara over-the-air (OTA) dan melalui USB.

Terus-Terang

Kami melihat perkembangan ini sebagai satu langkah monumental dalam evolusi interaksi manusia dengan teknologi. Kerjasama antara Hyundai, Kia, dan Samsung bukan hanya menunjukkan kemajuan teknologi, tetapi juga menyoroti bagaimana inovasi dapat menyatukan aspek-aspek kehidupan yang berbeza – dari mobiliti ke rumah kita. Ia bukan hanya mengenai kemudahan; ia mengenai mewujudkan ekosistem di mana setiap aspek kehidupan kita disepadukan dengan lancar, memberikan kita kawalan yang lebih besar dan menjadikan pengalaman harian kita lebih intuitif dan mesra pengguna. Ini adalah masa depan yang kita nantikan dengan penuh harapan.

Previous post

MyJPJ App: Inovasi Digital & Ciri Kongsi Dengan LKM

Next post

Pop-Up Store (Kedai Sementara) Sime Darby Motors di 1Utama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *