Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia EV9: Tonggak Elektrifikasi di Thailand dengan SUV 6 Tempat Duduk

Penanda aras baru dalam revolusi kenderaan elektrik (EV) telah dicatatkan di Thailand melalui pelancaran Kia EV9, SUV elektrik 6 tempat duduk pertama di negara itu. Langkah bersejarah ini menandakan komitmen Kia Thailand untuk memperluas jejaknya dalam industri mobiliti lestari, selaras dengan strategi korporat Plan S-5 mereka yang bertujuan untuk mencapai pangsa pasaran 5% dengan nisbah jualan sepenuhnya elektrik sebanyak 50% menjelang 2028.

Kia EV9 bukan sekadar kenderaan; ia merupakan simbol kemajuan teknologi dan kelestarian. Jun Oh Lee, Presiden Kia Thailand, menekankan bahawa EV9 adalah batu loncatan penting dalam transformasi syarikat menjadi Penyedia Solusi Mobiliti Lestari, dengan menonjolkan aspek konektiviti, pemanduan autonomi, prestasi, dan reka bentuk. SUV ini telah memenangi pelbagai anugerah berprestij, termasuk Golden Steering Wheel 2023 dalam kategori ‘Kereta Keluarga’ dan ‘Kereta Keluarga Tahun Ini’, menegaskan posisinya sebagai pelopor masa depan.

Dibina untuk gaya hidup moden dalam era elektrifikasi, Kia EV9 menawarkan keluasan, ketangguhan dan kemajuan teknologi. Sebagai SUV perdana elektrik tiga baris pertama syarikat, EV9 tersedia dalam konfigurasi enam atau tujuh tempat duduk, menggabungkan gaya berani, kepelbagaian premium dan ketersambungan pelbagai aspek. Ia juga menawarkan jarak pemanduan sehingga 563 kilometer, dengan pengecasan ultra pantas yang meningkatkan julat kepada 249 kilometer dalam 15 minit. Selain itu, EV9 dilengkapi dengan pengecasan dwiarah, membolehkan pengguna bukan sahaja mengecas EV mereka tetapi juga menggunakan kuasa dalam bateri EV untuk menggerakkan peralatan elektronik V2L.

Satu lagi ciri unik yang membezakan EV9 ialah keupayaannya menerima kemas kini perisian tambahan melalui Kia Connect Store, membolehkan pengguna mengemas kini dan memperibadikan kenderaan mereka dengan ciri yang diingini. Ini menandakan EV9 sebagai kenderaan Kia pertama yang menawarkan fleksibiliti sedemikian, menekankan kebolehsuaian dan pemperibadian dalam era mobiliti yang bersambung dan bebas pelepasan.

Dengan harga 1,921,500 Baht (kira-kira RM260,000) di Thailand, EV9 menjanjikan nilai dan prestasi yang luar biasa, didukung oleh waranti industri terkemuka Kia selama 7 tahun, termasuk jaminan kualiti kereta, bantuan tepi jalan percuma, penyelenggaraan periodik percuma, dan waranti bateri tegangan tinggi selama 8 tahun. Ini menunjukkan komitmen Kia terhadap kualiti dan kepuasan pelanggan.

Terus-Terang

Pelancaran Kia EV9 di Thailand bukan hanya tentang penambahan model baru dalam portfolio kenderaan elektrik. Ia merupakan refleksi dari visi jangka panjang industri automotif menuju kelestarian dan inovasi. Walau bagaimanapun, cabaran seperti infrastruktur pengecasan yang memadai, kesedaran pengguna, dan insentif kerajaan masih menjadi halangan utama untuk adopsi EV. Namun begitu, EV9 menawarkan gambaran masa depan mobiliti, di mana kenderaan bukan sahaja alat pengangkutan tetapi juga pusat ketersambungan dan teknologi. Dengan terus meneroka dan menyepadukan teknologi baharu, Kia berada di landasan yang betul untuk membentuk masa depan mobiliti yang mampan dan bersambung.

Previous post

Maserati GranTurismo 2024: Warisan Kemewahan dan Inovasi

Next post

Chery Malaysia Melancarkan OMODA E5: Penggerak Mobiliti Hijau Lestari

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *