Bisnes

Hyundai Dan Kia Menjangka Peningkatan Jualan Kereta Pada 2021

Kedua Hyundai dan Kia menggunakan pelancaran EV yang kuat untuk meningkatkan angka penjualan 2021 mereka.

Hyundai Motor Co dan sekutunya Kia Motor Corps baru-baru ini mengumumkan ramalannya untuk pertumbuhan 11.5% dalam penjualan kenderaan globalnya dalam 12 bulan akan datang. Ini muncul menjelang berita bahawa kedua-dua pembuat kenderaan mengalami penurunan penjualan tahun lalu, untuk tahun kedua berturut-turut.

Pada akhir tahun 2020, kedua Hyundai dan Kia telah mencatatkan jumlah jualan gabungan sedekad 6.35 juta kenderaan. Terutama disebabkan oleh wabak coronavirus yang merosakkan industri kenderaan tahun lalu, hasil penjualan gabungan yang suram ini adalah 12% daripada 7.08 juta penjualan yang pada awalnya disasarkan untuk tahun 2020. Ia juga lebih daripada 20% dari puncak penjualan yang dicapai pada tahun 2015.

Walaupun kedua-dua syarikat gergasi automatik secara rutin gagal memenuhi ramalan penjualan mereka selama enam tahun terakhir, skala penurunan penjualan, seperti yang diharapkan, telah mendorong kedua-dua pengeluar kereta untuk secara signifikan mengubah sasaran penjualan mereka untuk tahun ini ke arah yang lebih sederhana. Hyundai mensasarkan angka penjualan global sebanyak 4.16 juta unit pada tahun 2021, sementara Kia menyasarkan untuk menjual 2.92 juta kereta dalam jangka masa yang sama.

Dalam mencapai matlamat yang agak realistik ini, kedua-dua pembuat kereta Korea Selatan bertaruh besar pada sektor EV di pasaran automatik untuk tahun 2021. Hyundai sedang bersiap untuk melancarkan kereta elektrik bateri khasnya, IONIQ 5, pada pertengahan tahun ini.

Kia juga akan melancarkan EV khasnya sendiri pada tahun 2021. Ini sesuai dengan strategi transformasi jenama Plan S yang bercita-cita tinggi, yang akan menyaksikan pembuat kenderaan memperkenalkan sekurang-kurangnya 7 model elektrik sepenuhnya ke dalam barisannya menjelang tahun 2027.

Walaupun begitu, masih perlu dilihat apakah rancangan yang dilaksanakan oleh syarikat gergasi Korea Selatan ini untuk merevitalisasi angka penjualannya benar-benar akan membuahkan hasil. Terutama sekali dengan banyak negara yang baru-baru ini mengumumkan pelbagai peringkat penutupan negara sekali lagi, jalan kehadapan industri automotif antarabangsa kelihatannya masih mencabar untuk tahun 2021.

Previous post

Hyundai Motor Group Bakal Lancar Beberapa Model EV Tahun Ini

Next post

Pemilik Peugeot Diminta Kemas Kini Maklumat Peribadi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *