Berita Auto

Volvo Cars Laksana Inovasi Lautan Hijau

Penggunaan Bahan Api Boleh Diperbaharui Oleh Volvo Kurangkan Pelepasan CO2, Langkah Progresif untuk Perlindungan Alam

Volvo Cars, sebagai pengeluar kereta terkemuka, telah mengambil langkah strategik dalam mengurangkan kesan karbon dengan beralih kepada bahan api boleh diperbaharui dalam pengangkutan laut. Perubahan signifikan ini menjanjikan pengurangan pelepasan CO2 fosil hingga 84 peratus, suatu pencapaian yang mengagumkan dalam industri automotif.

Setiap tahun, berat bahan mentah bergerak lintas laut ke kilang Volvo Cars dengan kapal-kapal kontena. Perubahan ini melibatkan transisi daripada bahan api fosil konvensional ke sumber yang lebih lestari. Dengan bahan api baharu ini, Volvo Cars akan mengurangkan pelepasan CO2 fosil hingga 55,000 tan dalam masa setahun, satu pencapaian yang setara dengan pelepasan sebuah trak penuh muatan mengelilingi khatulistiwa sebanyak 1,200 kali.

Gambar Hiasan

Asid Lemak Metil Ester (FAME), yang terbuat dari sumber boleh diperbaharui seperti minyak masak terpakai, digunakan sebagai bahan api alternatif ini. Keputusan untuk tidak menggunakan bahan mentah dari pengeluaran minyak sawit atau minyak sawit itu sendiri menegaskan komitmen Volvo Cars terhadap kelestarian dan tanggungjawab sosial.

Penggunaan bahan api boleh diperbaharui ini akan meluas kepada pengangkutan kontena laut yang membawa bahan pengeluaran ke kilang-kilang Volvo Cars di Eropah dan Amerika, serta pengedaran alat ganti secara global. Inisiatif ini merupakan bukti bahawa tindakan segera dapat diambil sementara menanti teknologi alternatif untuk masa depan yang lebih hijau.

Gambar Hiasan

Javier Varela, Ketua Pegawai Operasi dan Timbalan CEO Volvo Cars, menekankan bahwa langkah ini bukan hanya sebagai kelebihan kompetitif, tetapi sebagai seruan kepada industri untuk bersama-sama meningkatkan permintaan terhadap pengangkutan laut yang lebih bersih dan mampan. Ini menunjukkan tanggungjawab bersama dalam menghadapi perubahan iklim.

Kolaborasi dengan rakan logistik seperti Maersk, Kuehne+Nagel, dan DB Schenker, telah memungkinkan peralihan ini. Mulai 1 Jun 2023, semua penghantaran kontena Volvo Cars akan menggunakan bahan api boleh diperbaharui ini. Jika bahan api ini tidak tersedia untuk penghantaran tertentu, kaedah pengimbangan massa akan digunakan, di mana bahan api boleh diperbaharui akan digunakan untuk penghantaran pelanggan lain, menjaga kesetaraan penggunaan bahan api.

Gambar Hiasan

Kepatuhan terhadap Arahan Tenaga Boleh Diperbaharui Kesatuan Eropah memastikan bahwa bahan api ini tidak bersaing dengan tanaman makanan, menjadikannya pilihan yang mampan. Inisiatif ini merupakan sebahagian daripada usaha Volvo Cars untuk meningkatkan kelestarian dalam setiap aspek rantai bekalan mereka, menunjukkan komitmen mereka untuk menjadi syarikat neutral iklim menjelang 2040.

Matlamat Volvo Cars adalah untuk mengurangkan jejak karbon kitaran hayat setiap kereta sebanyak 40 peratus antara 2018 dan 2025, termasuk pengurangan 25 peratus dalam pelepasan operasi. Sasaran ini adalah sejajar dengan pencapaian neutral iklim bagi kilang pembuatan mereka menjelang 2025, sejalan dengan aspirasi mereka untuk menjadi neutral iklim.

Gambar Hiasan

Terus-Terang

Memandang inisiatif terbaharu Volvo Cars, kami terkesan dengan langkah progresif yang diambil oleh syarikat ini. Tidak hanya mengurangkan pelepasan CO2, tetapi juga menggerakkan industri automotif menuju masa depan yang lebih hijau dan mampan. Inisiatif ini membuktikan bahawa perubahan positif bukan sahaja diinginkan tetapi juga boleh dicapai. Volvo Cars, dengan tegasnya, telah menetapkan standard baru dalam kelestarian, sebuah langkah yang kami harapkan akan mengilhami banyak lagi perusahaan untuk mengikuti jejak mereka.

Previous post

Kilang Pertama Neta di Luar Negara Dibuka di Thailand

Next post

Auto Bavaria Lancar Servis Eksklusif untuk BMW & MINI Klasik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *