Berita Auto

Volvo Cars Akhiri Pengeluaran Enjin Diesel Pada 2024

Volvo Cars Mengambil Langkah Besar Ke Arah Elektrik, Mengumumkan Akhir Era Diesel Pada Tahun Depan

Volvo Cars sekali lagi membuktikan komitmennya terhadap alam sekitar. Tidak lama lagi, Volvo, yang dikenali sebagai salah satu pengeluar kereta besar pertama yang mengakhiri produksi Internal Combustion Engine (ICE), akan menghentikan pengeluaran enjin diesel. Langkah ini adalah sebahagian daripada visi mereka untuk menjual kereta elektrik sepenuhnya menjelang tahun 2030 dan menjadi syarikat bebas karbon sepenuhnya pada tahun 2040.

Dengan pengumuman yang dibuat minggu ini, ia bermakna hanya beberapa bulan sebelum Volvo Cars mengeluarkan model diesel terakhirnya. Ia adalah era yang akan berakhir untuk Volvo yang telah menawarkan bahan api jenis ini sejak model siri 200. Walaupun diesel telah menjadi semakin popular di Eropah sejak beberapa dekad yang lalu, mood orang ramai telah berubah, terutamanya selepas skandal Dieselgate pecah.

Seiring dengan perkembangan teknologi, undang-undang emisi yang ketat, dan peningkatan jaringan pengisian kenderaan elektrik, majoriti jualan Volvo di Eropah kini terdiri daripada kenderaan elektrik sepenuhnya atau plug-in hybrid.

Sejak November 2022, tiada bajet R&D Volvo Cars yang diperuntukkan untuk pengembangan enjin pembakaran dalaman baru. Fokus utama mereka kini adalah pada motor elektrik, bateri, dan sistem elektrifikasi. Jim Rowan, Ketua Eksekutif di Volvo Cars, menyatakan, “Tren daya elektrik adalah masa depan kami. Ia menghasilkan bunyi dan getaran yang lebih rendah, kos perkhidmatan yang lebih sedikit, dan tiada emisi ekzos.”

124740_Drive-E_4_cylinder_Diesel_Engine_-_D4_Rear-5.0

Dengan kurangnya kereta penumpang berkuasa diesel, kualiti udara bandar dijangka meningkat. Fakta ini memandangkan polutan nitrogen oksida dari asap diesel boleh mempengaruhi kesihatan manusia secara langsung.

Tambah Jim Rowan, “Dunia memerlukan kepimpinan dalam era genting ini. Saatnya industri dan pemimpin politik mengambil tindakan tegas dan menentukan langkah berarti untuk melawan perubahan iklim.”

Dan Juga

Dalam dunia automotif, tindakan Volvo ini dilihat sebagai langkah progresif dan strategik. Memandangkan banyak negara kini melaksanakan peraturan yang lebih ketat berkenaan emisi karbon, Volvo mengetahui bahawa masa depan industri ini adalah dalam teknologi elektrik. Sebagai contoh, beberapa bandar di Eropah sudah mula melarang kenderaan diesel masuk ke pusat bandar untuk mengurangkan pencemaran. Dengan memperkenalkan lebih banyak model elektrik, Volvo tidak hanya berada di hadapan dalam teknologi ini tetapi juga memastikan kenderaan mereka diterima dengan baik di pasaran global yang semakin prihatin terhadap isu alam sekitar. Ini membuktikan kesedaran dan keberanian syarikat dalam memimpin perubahan.

40751_Volvo_XC90-3.0

Terus Terang

Inisiatif oleh Volvo Cars bukan sahaja menunjukkan komitmen mereka terhadap alam sekitar, tetapi juga memberi isyarat kuat kepada industri automotif tentang arah masa depan. Kita, di Gohed Gostan, memberikan tepuk tangan kepada Volvo atas keputusan berani mereka dan berharap akan ada lebih banyak pengumuman positif dalam masa terdekat.

Previous post

smart #1 Di Malaysia: Satu Era Baru Mobiliti Pintar!

Next post

Mercedes-Benz Mungkin Perkenal 'Baby G-Wagon'

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *