Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kilang Pertama Neta di Luar Negara Dibuka di Thailand

Pengeluaran Neta V-II di Thailand untuk Pasaran ASEAN Menandakan Langkah Baru

Neta, jenama yang dikenali sebagai pengeluar kenderaan elektrik (EV) paling berpatutan di Malaysia, telah merasmikan pembukaan kilang pertamanya di luar negara, terletak di Thailand. Kilang ini, yang mula beroperasi 30 November, merupakan hasil kerjasama antara Hozon Auto (pemilik sub-jenama “Neta”) dan Bangchan General Assembly, rakan kongsi pengeluaran Thailand.

Kilang ini merupakan inisiatif pertama Neta di luar negara dan akan memberi tumpuan sepenuhnya kepada versi pemanduan sebelah kanan bagi kenderaan Neta. Ini bermakna Malaysia mungkin akan mendapat bekalan Neta V-II dan EV yang akan datang terus dari Thailand. Kilang ini juga bertujuan untuk menyediakan bekalan kepada pasaran ASEAN dan Thailand, di mana kenderaan Neta telah mendapat sambutan yang menggalakkan. Walaupun pemegang lesen Neta di Malaysia, NEXV Manufacturing, menyatakan mereka memiliki lesen pembuatan, kemungkinan sebahagian daripada kit CKD akan diimport dari Thailand.

Semasa kami berada di Thailand Utara baru-baru ini, kami melihat beberapa unit Neta V EV dan turut menemui beberapa bunting yang memaparkan harga. Neta V dijual pada harga 499,000 BHT, kira-kira RM66,000! Tambahan pula, promosi ini termasuk pemberian pengecas AC rumah bernilai kira-kira RM4,000. Tidak hairanlah Neta telah menjual lebih dari 10,500 kenderaan di Thailand dalam tempoh sepuluh bulan pertama operasi, sebelum kilang ini dibuka. Sasaran jualan mereka adalah 13,000 kenderaan di Thailand menjelang akhir tahun 2023.

Barisan pemasangan baharu itu mempunyai kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 20,000 unit. Menjelang akhir tahun depan, Neta menyasarkan untuk mengeksport 100,000 kenderaan di seluruh dunia. Mereka menawarkan beberapa model EV yang lebih menarik daripada Neta V, seperti S dan GT, yang akan dihantar ke Eropah.

Neta V-II merupakan versi facelift kepada Neta V, dan belum dilancarkan di rantau ini. Kami yakin, kini dengan bermulanya pengeluaran di Thailand, pelancaran di sana tidak akan lama lagi. Neta V-II hadir dengan pilihan motor 40kW dengan jarak perjalanan 318km atau motor 71kW dengan jarak 401km. Ia berukuran 4070mm x 1690mm x 1540mm dengan jarak roda 2420mm.

Neta V dilancarkan di Malaysia pada harga RM100,000 dan secara rasminya merupakan EV paling murah di Malaysia, mengalahkan BYD Dolphin dengan hanya RM530.

Terus-Terang

Kami melihat pembukaan kilang pemasangan Neta di Thailand sebagai langkah progresif yang menjanjikan dalam industri kenderaan elektrik. Ia adalah tentang penjimatan kos atau aksesibiliti, dan juga mengenai pengembangan jejak global Neta dan komitmen mereka terhadap inovasi serta kelestarian. Dengan harga yang berpatutan dan sasaran pengeluaran yang tinggi, Neta mungkin menjadi pionir dalam membawa perubahan dinamik ke pasaran EV di rantau ini. Ini merupakan langkah yang berani, dan kami menantikan impaknya dalam memajukan ekosistem EV di Malaysia dan ASEAN.

Mengapa Thailand dan bukan Malaysia?

Faktor utama mungkin termasuk struktur kos operasi, infrastruktur pengeluaran, dasar kerajaan yang menggalakkan dan pasaran sedia ada. Thailand telah lama diiktiraf sebagai hab pengeluaran automotif di Asia Tenggara, dengan ekosistem sokongan industri yang matang dan rangkaian pembekal yang luas. Ini mungkin memudahkan Neta untuk menyepadukan operasinya dengan cekap dan mengoptimumkan perbelanjaan. Selain itu, dasar pro-EV Thailand mungkin memberikan insentif yang lebih menarik berbanding Malaysia. Walaupun Malaysia mempunyai potensi, mungkin terdapat beberapa halangan struktur atau dasar yang perlu diatasi untuk menjadikan negara pilihan utama bagi pembuatan EV. Sebagai pemerhati industri, kami berharap Malaysia akan mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan daya tarikannya sebagai pusat pengeluaran EV pada masa hadapan.

Previous post

GoCar Perluas Perkhidmatan ke 10 Stesen MRT

Next post

Volvo Cars Laksana Inovasi Lautan Hijau

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *