Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pengeluaran Honda e:N1 di Thailand: Adakah Malaysia Akan Menyusul?

Honda memulakan pengeluaran EV e:N1 di Thailand. Malaysia seterusnya dalam senarai pelancaran?

Kemajuan Honda dalam dunia kenderaan elektrik (EV) semakin membuahkan hasil dengan pelancaran barisan pengeluaran e:N1, kenderaan elektrik seratus peratus yang dibina di kilang penapisan Prachinburi, Thailand. Perkembangan ini menjanjikan pelancaran e:N1 di Thailand, dan kemungkinan besar, Malaysia akan menyusul.

e:N1: Langkah Honda ke Arah Masa Depan

Pelancaran e:N1 di Thailand dijadualkan pada suku pertama 2024. Pada awal Disember, Honda Automobile (Thailand) Co., Ltd. telah membuka barisan pengeluaran Honda e:N1, di mana SUV crossover elektrik sepenuhnya ini akan dibina di kilang Honda di Taman Perindustrian Rojana.

Inovasi Honda di Prachinburi

Honda, sebagai jenama kereta Jepun utama di Thailand, telah memulakan pengeluaran kereta elektrik buat pertama kali di bawah piawaian pengeluaran teknologi Honda. Dengan kecanggihan ini, timbul persoalan: mengapa tidak memanfaatkan keupayaan ini untuk turut menjual EV mereka di Malaysia?

Ditambah lagi, Honda telah diterima dengan baik di Malaysia, terbukti dengan keberhasilannya sebagai jenama bukan nasional terlaris di Malaysia selama bertahun-tahun. Oleh itu, EV dari Honda kemungkinan besar akan berprestasi lebih baik daripada kebanyakan EV yang ada di pasaran Malaysia saat ini.

Butiran Pelancaran di Malaysia

Honda dijangka akan mengumumkan butiran pelancaran Honda e:N1 elektrik sepenuhnya di Malaysia pada suku pertama 2024. Dengan pengeluaran sudah bermula di Thailand, kemungkinan e:N1 akan diimport sepenuhnya dari Thailand untuk dijual di Malaysia selepas pelancarannya di Thailand, atau mungkin akan dipasang secara tempatan di sini untuk menawarkan harga yang lebih kompetitif.

Masa Depan e:N1 di Malaysia

Tidak kira bagaimana caranya, ini merupakan permulaan yang sangat penting. Dengan kilang Honda di Thailand yang sudah memulakan produksi e:N1, hanya masalah waktu sebelum kita melihat EV menjadi tawaran bukan nasional terlaris di Malaysia. Pertanyaannya kini, bila semua ini akan berlaku?

Terus-Terang

Dari perspektif kami, pelancaran Honda e:N1 di Malaysia bukan hanya soal ‘bila’, tetapi ‘bagaimana’. Kita harus mengakui, Honda telah membuktikan kecemerlangannya di pasaran Malaysia. Dengan pelancaran e:N1, ini bukan sekadar tentang memperkenalkan model baru, tetapi tentang memperkaya pasaran EV di Malaysia dengan pilihan yang lebih berdaya saing. Melihat kepada respons positif terhadap Honda di Malaysia, kami yakin e:N1 berpotensi besar untuk mendefinisikan kembali landskap kendaraan elektrik di negara ini. Inilah saatnya untuk Honda tidak hanya mempertahankan reputasinya tetapi juga memimpin revolusi EV di Malaysia.

Previous post

Kemasukan Zeekr ke Malaysia: Adakah Ia Akan Berlaku?

Next post

FPT Lancar Anak Syarikat Teknologi Automotif

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *