Bisnes

FPT Lancar Anak Syarikat Teknologi Automotif

Memacu Transisi Kenderaan Berdefinisi Perisian, FPT Automotive Bertekad Cipta Era Mobiliti Baru

Dalam dunia yang pesat membangun, teknologi berkembang dengan pantas. FPT, sebuah syarikat perkhidmatan teknologi global, telah mengambil langkah bersejarah dengan pelancaran anak syarikat teknologi automotif mereka, FPT Automotive. Dengan misi untuk mempercepatkan kemajuan kenderaan bertakrif perisian (SDV), anak syarikat ini berazam untuk membentuk era mobiliti baharu yang canggih, selamat dan memberikan pengalaman yang unggul kepada pelanggan. Beribu-pejabat di Singapura, FPT Automotive menyasarkan untuk menjadi penyedia perkhidmatan dan produk automotif bertaraf dunia dengan nilai berbilion dolar menjelang 2030.

Majlis pelancaran itu diadakan di Texas, Amerika Syarikat, dihadiri oleh eksekutif kanan FPT, pelanggan, rakan kongsi dan wakil dari Konsulat Jeneral Vietnam di Houston. FPT Automotive menawarkan rangkaian luas perkhidmatan kejuruteraan yang termasuk hiburan dalam kenderaan, Unit Kawalan Elektronik (ECU), keselamatan berfungsi, keselamatan siber, reka bentuk UI/UX automotif, sambungan wayarles dan kejuruteraan digital. MaaZ, AUTOSAR mereka, berada di tengah-tengah tawaran ini, menyediakan penyelesaian ECU yang lengkap.

FPT Automotive berkomitmen mematuhi piawaian industri seperti ISO26262 untuk pengurusan keselamatan fungsian dan Automotive SPICE untuk proses pembangunan perisian dalam sektor automotif. Saat ini, syarikat ini memiliki pasukan global yang terdiri daripada 4,000 jurutera perisian automotif dan pakar, menawarkan penyelesaian yang efisien, kos yang dioptimumkan, dan kebolehubahan terhadap keperluan pelanggan dan industri. Pasaran utamanya meliputi Amerika Syarikat, Eropah, Jepun, Korea Selatan, China, dan Vietnam.

FPT Corporation Founder and Chairman Dr. Truong Gia Binh
FPT Corporation Founder and Chairman Dr. Truong Gia Binh

Pengasas dan Pengerusi FPT Corporation, Dr. Truong Gia Binh, turut serta secara maya dari Hanoi, Vietnam. Pelancaran FPT Automotive ini bertepatan dengan permintaan global untuk SDV, sejajar dengan pelaburan strategik FPT dalam perkhidmatan kejuruteraan produk automotif dan penyelesaian, serta memanfaatkan kepakaran mereka yang luas. Pendekatan yang lebih berpusat pada pelanggan, dipercepat dengan pengurusan akaun global dan M&A, menjadi fokus utama.

Dr. Truong Gia Binh berkata, “Dengan pengalaman lebih dari 10 tahun dalam industri automotif, sumber daya manusia yang berbakat, teknologi terkini seperti AI, komputasi awan, dan penglihatan komputer, serta kerjasama dan pelaburan dengan syarikat terkenal seperti Landing AI dan Cardinal Peak, kami bercita-cita untuk mempercepatkan pembangunan automotif, sektor yang kini ditentukan oleh perisian.”

Chu Thi Thanh Ha, Pengerusi Perisian FPT, menambah, “Automotif merupakan salah satu enjin pertumbuhan utama kami. Anak syarikat baru ini mengukuhkan komitmen kami untuk melabur dalam teknologi terkini dan bekerjasama dengan pakar dan rakan kongsi terkemuka untuk mencipta produk dan perkhidmatan perintis bagi pengembangan teknologi automotif. Dengan FPT Automotive, kami bersedia memenuhi keperluan pasaran yang muncul, membuka peluang baru, dan menyediakan prestasi yang luar biasa bagi pelanggan kami di seluruh dunia.”

Kinh Nguyen, Ketua Pegawai Eksekutif FPT Automotive, menyatakan, “Kami berhasrat untuk terus memberi tumpuan kepada kenderaan yang ditakrifkan perisian dan secara aktif menyumbang kepada pembangunan masyarakat mobiliti pintar. Dalam tempoh lima tahun akan datang, kami berharap dapat bekerjasama dengan pemimpin global dalam teknologi automotif untuk memperkayakan portfolio kami, dengan tumpuan pada audio automotif, menggabungkan AI dalam penyelesaian untuk SDV, membangunkan penyelesaian CDC dan mempunyai platform AUTOSAR yang lengkap untuk memastikan pembangunan menyeluruh.”

Tentang FPT Corporation

FPT Corporation adalah penyedia teknologi dan perkhidmatan IT yang terkemuka di dunia, berpusat di Vietnam. Beroperasi dalam tiga sektor utama: Teknologi, Telekomunikasi, dan Pendidikan, FPT telah menyediakan produk dan perkhidmatan yang praktikal dan berkesan kepada jutaan orang dan ribuan organisasi perniagaan dan bukan perniagaan di seluruh dunia selama lebih dari tiga dekad, menegakkan kedudukan Vietnam dalam peta teknologi global. Mengikuti tren pasaran terkini dan teknologi yang muncul, FPT telah mengembangkan ekosistem “Dibuat oleh FPT” yang terdiri daripada perkhidmatan, produk, penyelesaian, dan platform yang memungkinkan pertumbuhan berkelanjutan bagi organisasi dan perniagaan serta memberikan pengalaman yang berbeza kepada pelanggan. Pada tahun 2022, FPT mencatatkan pendapatan total sebanyak US$1.87 bilion dengan lebih dari 60,000 pekerja. Untuk maklumat lanjut, sila lawati https://fpt.com.vn/en.

Terus-Terang

Menggali lebih dalam, kami melihat usaha FPT Automotive ini bukan sekadar langkah komersial, tetapi satu langkah yang menggambarkan masa depan industri automotif yang lebih cerdas dan terhubung. Ini bukan sahaja tentang kecanggihan teknologi, tetapi tentang bagaimana teknologi ini dapat mengubah cara kita bergerak dan berinteraksi dengan dunia di sekeliling kita. Kami percaya dengan kekuatan inovasi dan kerjasama, FPT Automotive bukan sahaja akan mengejar impian menjadi pemimpin dalam arena automotif, tetapi juga akan membawa impak yang signifikan terhadap masyarakat dan persekitaran, membuka jalan bagi era mobiliti yang lebih pintar dan berkelanjutan.

Previous post

Pengeluaran Honda e:N1 di Thailand: Adakah Malaysia Akan Menyusul?

Next post

JAECOO J7 - Revolusi SUV Urban dengan Gaya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *