Uncategorized

VinFast Mungkin Memasuki Pasaran Saham AS

VinFast, the automotive arm of Vietnam’s Vingroup might go public on the US stock market.

Tidak lama dahulu, konglomerat Vietnam Vingroup mengumumkan rancangan untuk mula membina kereta sendiri dengan jenama VinFast. Dengan cepatnya, mereka mendirikan kedai dan mendapatkan hak untuk membina beberapa kenderaan berdasarkan BMW 5 Series generasi F10 dan X5 generasi F15.

Kenderaan ini dinamakan Lux A2.0 dan Lux SA2.0 kedua-duanya adalah laris di segmen masing-masing di Vietnam. Mereka juga mendapat lesen untuk menghasilkan versi berlesen dari Vauxhall Viva / Opel Karl, yang mereka sebut sebagai VinFast Fadil. Ini adalah penjual volume mereka, crossover segmen A dengan motor petrol 1.4 liter dan CVT dari Chevrolet Spark. Ini juga menjadi penjual terbaik di Vietnam.

Semua ini dibuat di kilang VinFast di Hai Phong, yang dibina hanya dalam 650 hari dan dibuka pada pertengahan 2019.

Mereka kemudian mengumumkan bahawa mereka akan segera melancarkan kenderaan elektrik dalam bentuk VF31, VF32 dan VF33. Syarikat itu juga telah mengumumkan rancangan untuk berkembang ke luar negara secara agresif dengan rancangan pameran baru. Mereka juga mendapat izin untuk menguji kenderaan memandu sendiri di jalan California.

Pada malam ofensif EV global ini, dikhabarkan bahawa Vingroup akan meletakkan jenama VinFast mereka di Bursa Saham AS. Reuters mencadangkan bahawa syarikat itu bernilai AS $ 60 bilion. Saham Vingroup JSC meningkat sebanyak 6.97% sebagai tindak balas kepada berita ini.

Memikirkan VinFast pertama kali dilahirkan pada tahun 2017, Geely memperoleh 49% Proton dan 51% Lotus untuk sejumlah wang yang tidak didedahkan (anggaran adalah RM170 juta + hak untuk SUV Boyue, sekarang X70). Proton sudah berusia 3 dekad pada masa itu.

6.-BHPetrol_Euro5-Diesel_Web-Banner_BM_GoHedGostan_650x85_FA-19

Syarikat Vietnam yang menjanjikan ini nampaknya mempunyai masa depan yang sangat cerah di hadapannya jika IPO berjalan seperti yang diramalkan.

BERKENAAN VINFAST

VinFast adalah ahli Vingroup – syarikat swasta terbesar di Vietnam. Kami telah menjadi penjual kereta nombor 1 di semua segmen pesaing kami dalam hanya 21 bulan sejak dilancarkan di Vietnam dan kami akan melancarkan EV pintar kami di seluruh dunia pada tahun 2021. Reka bentuk yang teliti kami menumpukan pada pengalaman pelanggan yang lancar, standard keselamatan tertinggi, keahlian unggul, dan Infotainment pintar dengan pemperibadian gaya hidup.

  • 2017: Penubuhan kompleks pembuatan automotif VinFast
  • 2018: Pelancaran rasmi model Lux di Paris Motor Show, dianugerahkan “A Star Is Born” oleh AutoBest
  • 2019: Pelancaran rasmi 3 model (VinFast Lux SA2.0, VinFast Lux A2.0 dan VinFast Fadil) & 3 e-skuter (Ludo, Impes, Klara) di pasaran Vietnam
  • 2020: VinFast menjadi yang paling laris di tiga segmen di Vietnam
  • 2021: Pelancaran 3 EV pintar baru (VF31, VF32, VF33), 2 e-skuter baru (Theon & Feliz) dan E-Bus Pelancaran pengalaman AR / VR unik baharu dan pra-pesanan untuk VF32, VF33 di pasaran utama
  • 2022: Penyampaian global VF32 – VF33, pelancaran bilik pameran global VinFast di pasaran utama

VietnamVietnam AutoVinfastVinGroup

Previous post

Citroën C5 X Adalah Flagship Baharu Syarikat

Next post

Nikmati Penjimatan Sehingga RM8,000 Untuk Ford Ranger Raptor Dan WildTrak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *