Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pertimbangan untuk Pembeli EV Pertama Kali: smart atau Tesla?

Dalam landskap dinamik pasaran kenderaan elektrik (EV) Malaysia, smart secara langsung mencabar gergasi yang sudah lama bertapak, Tesla.

Menarik untuk kita fikirkan bahawa hanya satu dekad yang lalu Tesla adalah underdog, tetapi banyak yang telah berubah sekarang. Jenama EV revolusioner Musk telah memaksa industri auto untuk mengubah paradigmanya dalam sekelip mata dan hari ini ia menguasai pasaran dari segi permodalan dan bahagian pasaran. Berita baiknya adalah ini telah mencetuskan persaingan yang sengit dari pemain-pemain lama dan baru. Satu jenama yang merupakan pemain LAMA tapi BARU adalah smart, dan berikut adalah sebab-sebab mengapa ia mungkin menjadi satu ancaman kepada Tesla di Malaysia.

Sebelum kita teruskan, kita harus menjelaskan mengapa smart adalah pemain lama tapi baru. Jenama ini sebenarnya sudah wujud selama kira-kira dua dekad sekarang, dan ia telah dijual di Malaysia sebelum ini. Namun, smart #1 yang kita tahu di pasaran hari ini adalah sesuatu yang baharu. Jenama itu telah dirombak dengan pelaburan besar daripada Geely dan smart yang baharu, dilancarkan di bawah PRO-NET, tiba tanpa pembatasan dunia automotif lama. Anda boleh melihat ini dalam cara mereka mendekati jualan dan selepas jualan.

Anda mempunyai kelebihan jenama yang lebih baru, memberikan pelanggan platform aplikasi langsung iaitu ‘Hello smart’ untuk membeli dan berinteraksi dengan komuniti melalui smartphone mereka. Namun, anda juga mempunyai kerjasama dengan rangkaian penjualan kereta premium yang sudah lama bertapak di Malaysia, jadi pelanggan boleh mendapatkan sentuhan peribadi dari pembantu jualan jika mereka lebih suka pengalaman membeli kereta secara tradisional.

Selain itu, rangkaian selepas jualan smart lebih mantap di seluruh negara dan mempunyai pengalaman dengan tata kerja di Malaysia yang mungkin menjadi sebab lain mengapa pembeli akan berasa lebih senang dengan mereka berbanding Tesla. smart #1 sendiri berada dalam kedudukan yang agak unik berbanding barisan produk Tesla. Tesla kini menjual crossover Model Y yang sudah lama dan Model 3 yang baru dilancarkan pada masa pelanggan menunjukkan kelebihan yang kuat untuk crossover. smart #1 secara teknikalnya adalah kenderaan yang lebih baharu daripada Model Y dan ia juga merupakan crossover. Akan ada ramai pelanggan yang tidak sanggup melepaskan bentuk SUV itu hanya untuk memiliki Model 3 yang lebih baharu.

Reka bentuk juga merupakan faktor penting. smart #1 ialah kenderaan yang kelihatan moden dari dalam dan luar, serta anda mendapat sentuhan prestij daripada bahagian penggayaan Mercedes-Benz. Berbeza dengan estetika minimalis Tesla, #1 menggunakan reka bentuk yang lebih mesra, menampilkan lengkungan yang lembut dan wajah yang neutral dan mesra. Masuk ke dalam, dan anda akan temui bahagian dalam yang mencerminkan ruang tamu moden, menggabungkan kebersihan dengan tekstur dan warna yang menarik.

Walaupun Tesla menonjolkan kuasanya dengan kecekapan kos dan penguasaan pasaran, smart mengambil pendekatan berbeza untuk menarik perhatian. #1 memberi anda lebih banyak butang fizikal dan kawalan biasa di mana kenderaan Tesla lebih kepada menyembunyikan kawalan di bawah lapisan menu digital. Di sini juga, kami berpendapat ramai pelanggan akan memilih pendekatan smart.

Terdapat juga pembeli EV yang lebih suka Apple CarPlay dan Android Auto – ini tidak tersedia pada model Tesla sedangkan ia dibina dalam smart #1. Satu lagi bidang yang smart mempunyai kelebihan sekarang ialah dalam infrastruktur pengecasan mereka. Mereka telah bekerjasama dengan Gentari yang berkaitan dengan Petronas, yang sudah mempunyai lebih 600 titik pengecasan di seluruh negara. Tesla mempunyai cita-cita untuk membangunkan rangkaian Supercharger mereka di sini, tetapi itu akan mengambil masa untuk menjadi kenyataan.

Walau bagaimanapun, Tesla masih mempunyai kelebihan dari segi harga, julat, dan dalam beberapa kes, nilai. Walau bagaimanapun, smart #1 membezakan dirinya dengan gabungan ciri yang menyeronokkan dan nilai wang yang luar biasa, menetapkan standard baharu dalam pasaran. Selain itu, reputasinya sebagai mempunyai ekosistem yang paling bersepadu mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai alternatif yang menarik.

Untuk smart, mendapatkan keyakinan pelanggan agar mempertimbangkan aspek jangka panjang daripada faktor-faktor semasa akan menjadi satu cabaran yang signifikan. Dalam konteks yang lebih luas, mereka tergolong dalam kelompok jenama eksklusif di Malaysia yang telah mencipta harmoni antara inovasi teknologi, strategi penetapan harga, dan kualiti yang menandingi nilai jenama premium sekelas Tesla.

Previous post

Pembukaan Cawangan 3S Didi Group di Melaka oleh Zen Sports Sdn Bhd

Next post

Careplus Mall Seremban: Pusat Inovasi Teknologi Hijau & Kenderaan Elektrik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *